شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
قلب جنگجو

محمد سرابی/روزنامه‌نگار


عبدالعزیز شیخ بعد از افطار مشغول تماشای تلویزیون بود که خبر یک تیراندازی مدرسه‌ای در آمریکا را دید. تیراندازی و کشتار در مدارس آمریکایی مانند بمب‌گذاری در خاورمیانه خبری عادی شده است که هر چند وقت یک‌بار به گوش می‌رسد. احتمالا عبدالعزیز هم به سادگی اخبار را نگاه می‌کرد که ناگهان متوجه موضوعی شد. مدرسه سنافه همان جایی بود که دختر نوجوانش در آن درس می‌خواند. او از جا پرید و با تلفن همراه «سبیکا» تماس گرفت، اما کسی جواب نداد.
سبیکا 17ساله در یک طرح جابه‌جایی دانش‌آموزان شرکت کرده بود. در این طرح تعدادی دانش‌آموز می‌توانستند دوران مدرسه خود را در آمریکا بگذرانند. از ‌سال 2003 حدود 1100 دانش‌آموز پاکستانی در این طرح شرکت کرده بودند. آنها با خانواده‌های میزبان زندگی می‌‌کردند و در این مدت همراه با تحصیل روزمره نوعی تجربه فرهنگی را هم می‌گذراندند.
سبیکا اهل جنوب پاکستان بود. اهل محله گلشن اقبال در شهر بزرگ کراچی با 18‌میلیون نفر جمعیت. عبدالعزیز بعد از این‌که نتوانست با دخترش صحبت کند، با هماهنگ‌کننده طرح انتقال دانش‌آموزان تماس گرفت و 3 ساعت بعد خبر قطعی را دریافت کرد. سبیکا قرار بود چند هفته دیگر برای تعطیلات به کراچی برگردد. عبدالعزیز به خبرنگاران گفت: «دخترم فوق‌العاده استثنایی و بااستعداد بود. او در این سن‌وسال کمش چیز‌های عجیبی می‌گفت که من نمی‌توانستم باور کنم حالا هم نمی‌توانم باور کنم که دخترم مرده است.»
دیمیتریوس پاگورتیزس ۱۷ساله هم‌سن سبیکاست. او بازداشت و با اتهام قتل عمد روانه بازداشتگاه شده است. آن‌طور که فرماندار تگزاس گفته دیمیتریوس از یک اسلحه دو لول و یک کلت کمری که هر دو به‌طور قانونی متعلق به پدرش بوده، برای این کشتار استفاده کرده است. دیمیتریوس صبح وارد کلاس می‌شود و اسلحه‌اش را به سوی یکی از دانش‌آموزان می‌گیرد.
تصاویری که از او در شبکه‌های اجتماعی باقی‌ مانده و ادعا‌های دوستانش گرایش دیمیتریوس به خشونت را نشان می‌دهد، اما خانواده‌‌اش و مسئولان مدرسه این را رد می‌کنند.
هواداران حمل اسلحه در آمریکا عقیده دارند که برای مقابله با افراد مسلح باید افراد مسلح دیگری وارد عمل شوند. مدرسه سنافه یک مورد مناسب برای سنجش این نظریه است. در این مورد مدرسه بی‌دفاع نبوده است. دو مامور مسلح که در مدرسه حضور داشتند، با تیرانداز مقابله کردند، اما یکی از آنها بشدت زخمی و روانه بیمارستان شد.
پلیس همچنین می‌گوید در کامپیوتر، تلفن همراه و یادداشت‌‎های دیمیتریوس یافته که او نقشه این حمله را از پیش کشیده بود و بنا داشت پس از کشتن دانش‌آموزان خودش را هم بکشد، اما در آخر به راحتی تسلیم شد، زیرا نتوانسته بود به خودش شلیک کند. چند وسیله انفجاری در داخل و اطراف دبیرستان هم پیدا شده است.
در آغاز تیراندازی ۱۴۰۰ دانش‌آموز در دبیرستان سنافه بودند و سبیکا یکی از ۱۰ قربانی است. در جریان این تیراندازی ۱۷ نفر دیگر هم مجروح شدند.
مقدمات تشییع‌ جنازه دختر پاکستانی در مسجدی در بوستون برگزار شد. خانواده میزبان او گفتند که سبیکا می‌خواست یک بازرگان بشود. او از حدود 10 ماه قبل به این مدرسه رفته بود. مادر خانواده‌ای که میزبان او بود، تاکید کرد که سبیکا قلب جنگجو داشت و آرزو داشت یک زن تاجر شود تا دنیا را تحت‌تأثیر قرار دهد. «جاسون کاگبرن» گفت که می‌خواسته به پدر سبیکا برای پرورش چنین دختری تبریک بگوید. دختری که برای 6 ماه بخشی از خانواده آنها شده بود.
سبیکا اگر در کراچی می‌ماند ممکن بود بر اثر انفجار بمبی که تروریست‌ها در گوشه و کنار منفجر می‌کنند، کشته شود یا در اثر تیراندازی بین گروه‌های مسلح و نیرو‌های دولتی جان خود را از دست بدهد، اتفاقی که هر روز در خاورمیانه می‌افتد و تعدادی از مردم عادی را به کشتن می‌دهد، اما گلوله‌ای که او را کشت تا تگزاس تعقیبش کرده بود.


تعداد بازدید :  374