شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
موافقان و مخالفان محدودیت حمل سلاح در آمریکاچه می‌گویند؟

بعد از هرحادثه تیراندازی مانند کلمباین، بلکس‌برگ، توسان، نیوتاون، آرورا، سندی‌هوک و پارکلند بحث‌ها درباره قوانین کنترل اسلحه یا آسان‌ترکردن دسترسی به آن بالا می‌گیرد. اما اگر گذشته درسی برای آینده باشد، می‌دانیم که این درخواست‌ها قطعا باعث فروش بیشتر اسلحه می‌شوند. اگر قانونگذاری برای اسلحه «منطقی و عادی» است، پس چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ نظرسنجی سازمان گالوپ نشان می‌دهد که 42درصد آمریکایی‌ها در خانه‌شان اسلحه نگهداری می‌کنند. خیلی‌ها تغییرنکردن قوانین اسلحه را NRA یا انجمن ملی سلاح می‌دانند که با حمایت‌های مالی از کاندیداهای موردنظر خود باعث جلوگیری از هرگونه تغییری در قوانین حمل سلاح می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع، باید بتوانید روانشناسی اسلحه و کسانی که آن را می‌خرند، درک کنید. در این بحث افراد را به دو دسته موافقان و مخالفان اسلحه تقسیم کرده‌ایم.

موافقان
1- فرهنگ آمریکایی، فرهنگ اسلحه است. بسیاری از آمریکایی‌ها مخصوصا افرادی که ساکن ایالت‌های جنوبی هستند، با اسلحه بزرگ می‌شوند. روش استفاده (استفاده درست و ایمن) از آن را در کودکی آموزش می‌بینند و اولین تفنگ خود را هدیه می‌گیرند، با پدر خانواده به شکار می‌روند و در کلوپ‌هایی که متعلق به NRA است، مسابقه می‌دهند. این افراد معتقدند که آمریکا روی اسلحه بنا شده و براساس متمم دوم قانون اساسی (که خود آن قابل بحث است) داشتن اسلحه حق مسلم آنهاست.
2- اسلحه مردم را نمی‌کشد. مردم، مردم را می‌کشند. بسیاری از موافقان حمل اسلحه معتقدند که تمامی عاملان حوادث تیراندازی در آمریکا مشکلات روحی و ذهنی داشته‌اند.
3- تنها افراد خوب و مسلح می‌توانند جلوی افراد بد و مسلح را بگیرند. دونالد ترامپ هم همین استدلال را دارد. ترامپ می‌خواهد با مسلح‌کردن معلمان جلوی کشته‌شدن کودکان بی‌دفاع را بگیرد.
4 - تیراندازی لذت‌بخش است. اگر می‌خواهید اسلحه را درک کنید، باید آن را در دست‌تان بگیرید و شلیک کنید. وقتی از کودکی با فیلم‌های کابوی، جنگی، جیمز باند بزرگ می‌شوید، اشتیاق بالایی برای قهرمان‌بودن یا استفاده از تفنگ اسباب‌بازی خواهید داشت. چه چیزی تیراندازی را لذت‌بخش می‌کند؟ احساس قدرتی که می‌دهد.
5 - طرفداران اسلحه فکر می‌کنند داشتن اسلحه در خانه به آنها احساس امنیت می‌دهد. به همراه داشتن اسلحه باعث می‌شود فکر کنند که درصورت لزوم می‌توانند برای دفاع شخصی از آن استفاده کنند. از لحاظ روانشناسی، امنیتی که داشتن اسلحه تأمین می‌کند، اهمیت کمتری نسبت به احساس امنیت دارد.

مخالفان
1- اگر فرض بر این است که عاملان حوادث تیراندازی دچار مشکل روحی و ذهنی هستند، باید بدانید که با چاقو می‌توان نهایتا یک یا دونفر را کشت اما با اسلحه می‌توان در عرض 5 تا 10دقیقه زندگی افراد و خانواده‌های بسیاری را مانند آنچه در لاس‌وگاس اتفاق افتاد، تحت‌ تأثیر قرار داد.
2- میزان تلفات ناشی از اسلحه در آمریکا نسبت به کانادا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی که حمل اسلحه غیرقانونی است، چندین برابر است. در ‌سال 2012، تعداد تلفات ناشی از استفاده از اسلحه به 8813نفر می‌رسد. این تعداد در همان‌ سال در کانادا 172نفر ثبت شده است. در ‌سال 2015، 13هزار نفر در آمریکا به‌ واسطه استفاده از اسلحه کشته شدند.
3- وجود اسلحه در کلاس درس و دیگر مکان‌های عمومی ایجاد رعب و وحشت خواهد کرد.
4- در آمریکا به راحتی می‌توان یک اسلحه معمولی را به اسلحه‌ای نیمه‌اتوماتیک و تمام‌اتوماتیک جنگی تبدیل کرد. در ایالتی مانند فلوریدا خرید تفنگ از قرارگذاشتن با دوستان‌تان آسان‌تر است. در این ایالت حتی بعد از خرید اسلحه لازم نیست آن را ثبت کنید.
5 - تمام حوادث تیراندازی عمدی نیستند. دسترسی آسان به اسلحه و حمل آن باعث وقوع حوادث غیرعمدی هم می‌شود. مانند اتفاقی که در مدرسه‌ای در لس‌آنجلس افتاد. یکی از دانش‌آموزان اسلحه‌ای در کوله‌پشتی خود به مدرسه برده و به سر و بازوی دو دانش‌آموز دیگر آسیب رسانده بود.
6- از زمانی که «پدران بنیان‌گذار» آمریکا متمم دوم قانون اساسی را وضع کرده‌اند، تنوع سلاح‌های مورد استفاده تغییر کرده‌اند اما قوانین نه.


تعداد بازدید :  300