شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

سئول:
به ‌رغم تنش‌ها، نشست آمریکا و کره‌شمالی در موعد مقرر انجام می‌شود
ایسنا| یک مقام امنیتی ارشد کره‌جنوبی تأکید کرد، نشست آتی میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی با وجود تنش‌های جدید در شبه‌جزیره کره در موعد مقرر برگزار می‌شود. چونگ ایویی- یونگ، رئیس دفتر امنیت ملی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی دوشنبه در مسیر سفر به واشنگتن این اظهارات را مطرح کرد. مون جائه- این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز سه‌شنبه قرار است در کاخ‌سفید با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار داشته باشد. چانگ به خبرنگاران گفت: «معتقدیم شانس 99.9‌درصدی هست که نشست ۱۲ ژوئن سنگاپور میان کره‌شمالی و آمریکا به‌موقع برگزار شود ولی ما برای احتمالات متفاوت آماده هستیم.»
چانگ درخصوص مواضع اخیر کره‌شمالی گفت: «تلاش داریم تا از نقطه‌نظر کره‌شمالی شرایط را درک کنیم.»

صدور ۵‌سال حبس برای فعال چینی به خاطر ترویج زبان تبتی
ایسنا| یک فعال که برای آموزش زبان تبتی کمپینی را به راه انداخته بود، به اتهام تحریک جدایی‌طلبی از سوی مقام‌های دولت چین به پنج‌سال حبس محکوم شده است. وکیل آقای «تاشی وانگ چوک» گفته است موکلش که برای بیش از دو‌سال در حبس به سر می‌برده، از سوی دادگاهی در شهر یوشون واقع در غرب چین به ترغیب زبان تبتی گناهکار شناخته شد.
این مرد در‌ سال ۲۰۱۶ و پس از آن، بازداشت‌ شد که حین حضور در یک مستند نیویورک تایمز درباره کمپینش برای تدریس زبان تبتی در مدارس محلی صحبت کرد. وکیل این مرد گفته است که حکم صادره را مورد اعتراض قرار می‌دهد و ادامه داد: «حکمی که صادر شده، کاملا ناعادلانه است. این‌که به یک فعال صلح که به دنبال ترویج زبان تبتی است، اتهام تحریک به جدایی‌طلبی وارد شود، کاملا ناعادلانه است.» منتقدان می‌گویند، تلاش دولت چین برای گسترش زبان ماندارین در تبت کمپینی عمدی برای از میان‌برداشتن فرهنگ تبتی است.

در اعتراض به انتخابات اخیر
14 کشور سفرای خود را از کاراکاس فرا خواندند
ایسنا| اعلام پیروزی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتخابات یکشنبه که با ادعای تقلب همراه بود، با واکنش عمدتا منفی بین‌المللی روبه‌رو شده است. 14 کشور ازجمله آرژانتین، برزیل و کانادا روز دوشنبه در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات ونزوئلا سفرای خود را از کاراکاس فرا خواندند. آمریکا هم تحریم‌های جدیدی بر این کشور اعمال کرد و ترامپ خواستار «پایان سرکوب» در ونزوئلا شد. حتی پیش از برگزاری این انتخابات، کانادا، اتحادیه اروپا و بیش از 10 کشور آمریکای لاتین گفته بودند که نتیجه را نمی‌پذیرند. اکنون مکزیک، کلمبیا، شیلی، پاناما و پرو هم روابط با ونزوئلا را کاهش داده‌اند.
با این حال روسیه، چین، کوبا، بولیوی و السالوادور این پیروزی را به مادورو تبریک گفتند. پکن از همه احزاب خواست «به انتخاب مردم ونزوئلا احترام بگذارند.» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هم ابراز امیدواری کرد که در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشورش موفق شود. ونزوئلا از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برد که ناشی از بحران اقتصادی است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه یک رشته تحریم‌های جدید علیه ونزوئلا وضع کرد. نیکلاس مادورو در رأی‌گیری روز یکشنبه برای یک دوره 6 ساله دیگر انتخاب شد. هنری فالکون، تنها نامزد جدی مخالفان که انتخابات را تحریم نکرده بود، نتیجه را نپذیرفت.

مایک پنس:
ترامپ هم چندان تمایلی برای شرکت در نشست با رهبر کره‌شمالی ندارد
ایسنا| پس از آن‌که کره‌شمالی احتمال برگزاری نشست ماه آتی میان رهبر این کشور با رئیس‌جمهوری آمریکا را زیر سوال برد، مایک پنس گفت که ترامپ هم تمایلی ندارد در این نشست شرکت کند. مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که کره‌شمالی نباید به دنبال امتیازگرفتن از آمریکا برای اجرای وعده‌هایش باشد. وی ادامه داد: «این اشتباه بزرگی از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است، اگر که فکر کند می‌تواند با ترامپ بازی کند.» معاون ترامپ هشدار داد که اگر کره‌شمالی در توافق اتمی با آمریکا ناکام بماند، پایانی شبیه به لیبی برایش رقم می‌خورد.
وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: اخیرا صحبت‌هایی درباره مدل لیبی برای کره‌شمالی مطرح شد و می‌دانید که رئیس‌جمهوری کاملا مشخص گفته که اگر رهبر کره‌شمالی توافقی با آمریکا نداشته باشد،‌ این مدل اجرا می‌شود.


تعداد بازدید :  290