شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

موگرینی: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با تأکید بر این‌که آژانس بارها پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تأیید کرده است گفت: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای است و خواهد بود.
به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اظهارات خصمانه و توهین‌آمیز وزیر امور خارجه آمریکا علیه کشورمان با انتشار بیانیه‌ای به ادعاهای وی واکنش نشان داد. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا موگرینی در این بیانیه آورده است مابه سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به دقت گوش دادیم که نه‌تنها در ایران مورد توجه بود بلکه از سوی تمام کسانی که از برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) حمایت می‌کنند شنیده شد.
توافق هسته‌ای با ایران و ادامه پشتیبانی از آن دستاوردهای بزرگ دیپلماسی بین‌المللی است که تضمین می‌کند ظرفیت‌های هسته‌ای ایران کماکان صرفا برای اهداف صلح‌آمیز خواهد بود. وی ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 بار تأیید کرده است که ایران به‌طور کامل به اجرای تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش پایبند بوده و همچنان به آن عمل می‌کند. آژانس علاوه بر این تأکید کرده است که تمامی دسترسی‌های مورد درخواستش برای انجام این ماموریت در ایران فراهم بوده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: برجام نتیجه بیش از یک دهه مذاکرات پیچیده و سخت بر مبنای رویکرد دوگانه و بنابراین بهترین نتیجه ممکن است. اتحادیه اروپا به ادامه اجرای موثر و کامل برجام تا زمانی که ایران نیز به تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش پایبند باشد، خواهد بود. موگرینی در ادامه خاطرنشان کرد: این توافق متعلق به جامعه بین‌الملل بوده که در شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسیده است. جامعه بین‌الملل از همه طرف‌ها انتظار دارد تا به تمامی تعهداتی که دو‌سال پیش ملزم به انجام آن شده‌اند پایبند باشند. عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران بخش‌های ضروری از این توافق هستند که باید توسط جامعه بین‌الملل اجرا شود.
وی همچنین تأکید کرد: برجام هیچگاه برای رسیدگی به تمامی مسائل مربوط به ایران طراحی نشده است نگرانی‌های مربوط به نقش منطقه‌ای ایران، تروریسم وعدم رعایت حقوق بشر همواره به‌طور مرتب توسط اتحادیه اروپا با تهران مطرح شده است و در حقیقت اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را برای تغییر رفتار ایران اجرایی می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان بیانیه خود آورده است: سخنرانی وزیر پمپئو مشخص نکرده است که خروج از برجام چگونه منطقه را از تهدید اشاعه هسته‌ای امن‌تر کرده و خواهد کرد و به‌علاوه مشخص نیست که چگونه ما را در موضعی بهتر برای نفوذ در ایران در زمینه‌های خارج از برجام قرار می‌دهد. هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

بعیدی‌نژاد از دیکته بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره ایران غلط گرفت
سفیر ایران در انگلیس گفت که «بی‌سوادی در وزارت خارجه آمریکا بیداد می‌کند. به گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد در توییتی با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا درباره ایران نوشت: در بیانیه وزارت خارجه آمریکا پیرامون ایران که توسط پمپئو خوانده شد آمده است: ایران باید به «جامعه ملل»
 بازگردد. وی افزود: اما «جامعه ملل» به غلط با حروف بزرگ نوشته شده که اسم خاص می‌شود که به معنی سازمان بین‌المللی قبل از سازمان ملل متحد است. بی‌سوادی در وزارت خارجه آمریکا بیداد می‌کند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت تهران در جریان سخنرانی خود در بنیاد هریتیج، از سیاست‌های ضد ایرانی دولت ترامپ علیه ایران پرده‌برداری کرد و خواهان «غنی‌سازی صفر» برای ایران شد. او همچنین ایران را به واسطه اسناد جعلی رژیم صهیونیستی متهم به ساخت سلاح هسته‌ای کرد. وزیر خارجه آمریکا از نقش و نفوذ ایران در منطقه انتقاد کرد.

وزیر خارجه انگلیس:
 پمپئو برای مذاکره همه‌جانبه با ایران شکست خورده است
وزیر امور خارجه انگلیس اظهارات خصمانه همتای آمریکایی‌اش علیه کشورمان را محکوم کرد و گفت: برنامه جدید آمریکا برای مقابله با ایران کارساز نخواهد بود. به گزارش ایسنا، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه نشست گروه 20 در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین به سخنرانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که در آن استراتژی جدید واشینگتن در قبال ایران را تشریح کرد، واکنش نشان داد. جانسون با انتقاد از اظهارات پمپئو گفت: طرح جدیدی که وی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران تشریح کرده است، کارساز نخواهد بود. وی ادامه داد: تشدید اختلاف بر سر یک مسأله حساس سیاست خارجی به روابط ویژه میان انگلیس و آمریکا پس از آن‌که رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ خروج خود از توافق چندجانبه هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، آسیب می‌زند. وزیر امور خارجه انگلیس افزود: از نظر من طرح وزیر پمپئو برای یک مذاکره همه‌جانبه با ایران شکست خورده است. من فکر می‌کنم که آمریکا درنهایت برای حصول یک نسخه گسترده‌تر از توافق هسته‌ای کنونی به مذاکرات باز خواهد گشت اما این مسأله زمان می‌برد.


تعداد بازدید :  277