شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
میز سیاست

اعلام پیروزی نامزد اصولگرایان
در ۱۴۰۰ با ۲۰‌میلیون رأی فریبنده است
انتخاب نوشت: حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می‌گوید: آمارهای مربوط به پیروزی قطعی نامزد اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ با ۲۰‌میلیون رأی فریبنده است و نمی‌شود به این نوع احتمالات و آمارها خیلی اطمینان داشت.
حمیدرضا ترقی از ابراز نظر مستقیم در خصوص اظهارات قالیباف خودداری کرد اما در پاسخ به این سوال که آیا شما هم اعتقاد دارید که پیشکسوت‌های اصولگرا احساس می‌کنند نیازی به گوش‌دادن ندارند و با ادبیات 40‌ سال قبل با مردم صحبت می‌کنند؟ گفت: این بحث‌ها داخلی است و نیازی به طرح و پرداختن به آن نمی‌بینم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا روند فعلی جریان اصولگرا را از نظر مقبولیت بین مردم مناسب می‌دانید؟ گفت: باید ببینیم از چه بعدی می‌خواهیم ارزیابی کنیم؛ مقبولیت بین مردم برای انتخابات آینده در نظرسنجی‌ها مشخص می‌شود. در حال حاضر شرایط برای اصولگرایان فراهم‌تر از گذشته است و باید از این فرصتی که در رقابت‌های سیاسی پدید آمده، نهایت استفاده را ببرند؛ اما این‌که شکل این استفاده و گفتمان آنها چگونه باید باشد، معمولا جریان‌های سیاسی متناسب با زمان و مکان گفتمان، مواضع و شعار خود را تنظیم می‌کنند. هنوز در این زمینه تصمیم قابل ارایه‌ای گرفته نشده است.
ترقی در پاسخ به این سوال که آیا منظور او از شرایط مناسب برای اصولگرایان عملکرد دولت روحانی است، گفت: بخشی از این موضوع به عملکرد دولت و ناامیدی مردم از جریانی که اداره کشور را در دست دارد و به عدم حل مشکلات مردم توسط این جریان مربوط می‌شود؛ همه این موضوعات در گرایش آینده مردم تأثیر دارد.
ترقی درباره پیش‌بینی‌های برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر پیروزی قطعی نامزد اصولگرایان در انتخابات 1400 با 20‌میلیون رأی گفت: این آمارها یک مقداری فریبنده است. باید توجه داشت که مردم با توجه به تجربه‌ای که اندوخته‌اند، باید اطمینان پیدا کنند که جریانی قادر است مشکلات آنها را حل کند و از توانمندی‌های لازم برای اداره کشور برخوردار است؛ نمی‌شود روی تبلیغات و این نوع احتمالات و آمارها خیلی اطمینان داشت.
چند نفر در جبهه پایداری، جریان اصولگرا
 را نمایندگی نمی‌کنند
نامه‌نیوز نوشت: عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا نه‌تنها تلاش‌های طیف تندروی اصولگرا را برای تخریب دولت نادیده می‌گیرد، بلکه اصرار دارد که تندروها در جریان اصلاح‌طلب در حال صحنه‌گردانی هستند.
او گفت: این طیف مگر کی یا چند نفر هستند. چند نفر از نیروهای جبهه پایداری که جبهه اصولگرایان را نمایندگی نمی‌کنند. این خلاف واقع است. اگر دو نفر در جبهه پایداری حرف‌هایی می‌زنند که ناشی از عدم شناخت زمان است، نباید این را به حساب اصولگرایان گذاشت. اتفاقا به نظر من کاملا برعکس است و اصلاح‌طلبان تندرو هستند که به نوعی مباحث انحرافی را بیان می‌کنند.
سلیمی‌نمین گفت: در این شرایط هر کسی که می‌تواند باید به دولت برای خنثی‌کردن فشارهای غیرعادلانه و غیرانسانی آمریکا کمک کند. وظیفه ملی ما درک می‌کند که چنین کنیم. دولت الان باید بیشترین پشتیبان را داشته باشد تا بتواند بهتر عمل کند. این‌که شما مرتب در گوش دولت بخوانید که عده‌ای دارند زیر پای تو را سست می‌کنند و علیه تو توطئه می‌کنند، برخلاف واقع و مصالح ملی است. این رویکرد سبب می‌شود دولت به جای اقدام مناسب در جهت حل مشکلات کنونی به فکر رقابت با نیروهای سیاسی اصولگرا می‌افتد.
فرصت قشون‌کشی و انتقام نیست
خبرآنلاین نوشت: عماد افروغ با بیان این‌که در شرایطی هستیم که بشدت به وحدت نیاز داریم، گفت: عباراتی مثل این‌که دیدید گفتیم اصلا متناسب با شرایط خاص ما نیست؛ چرا که شرایط بحرانی اقتضائات خاص خودش را دارد. نباید پشت مذاکره‌کنندگان‌مان را تا آخرین لحظه خالی کنیم.
این جامعه‌شناس اصولگرا گفت: ما تا آخرین لحظه حتی اگر باوری به این برجام نداشتیم، نباید پشت مذاکره‌کنندگانمان را خالی کنیم. تا آخرین لحظه باید از اینها دفاع کنیم. این سیره امام بود که اختلافات داخلی را می‌گرفت و چماق می‌کرد می‌زد بر سر آمریکا. ما باید این‌طور پیش برویم. نباید به تشتت داخلی دامن زده شود؛ فرصت انتقام‌گیری و قشون‌کشی نیست.
او ادامه داد: ما در یک شرایطی هستیم که بشدت به وحدت نیاز داریم. این‌که دیدید گفتیم اصلا متناسب با شرایط خاص ما نیست. گفتم شرایط بحرانی اقتضائات خاص خودش را دارد. از یک طرف فرصت‌سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه درون‌زاست، از یک طرف بهترین فرصت برای وحدت است. در وحدت که نباید این حرف‌ها را مطرح کرد. ما تا آخرین لحظه حتی اگر باوری به این برجام نداشتیم، نباید پشت مذاکره‌کنندگانمان را خالی کنیم. تا آخرین لحظه باید از اینها دفاع کنیم. این سیره امام بود که اختلافات داخلی را می‌گرفت و چماق می‌کرد می‌زد بر سر آمریکا. ما باید این‌طور پیش برویم. نباید به تشتت داخلی دامن زده شود. فرصت انتقام‌گیری و قشون‌کشی نیست. در شرایطی که ما به وحدت نیاز داریم و همه چیز مهیای وحدت است، این‌گونه مواضع نه‌تنها ما را به وحدت نمی‌کشاند بلکه مانع اصلی وحدت و همبستگی و اقدامات بزرگ است.
چرا روحانی مثل مصدق به دادگاه لاهه
 شکایت نمی‌کند؟
عصر ایران در یادداشتی نوشت: در پی خروج ایالات متحده تحت ریاست دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران یا برجام و شاخ و شانه کشیدن‌های تازه از زبان وزیر امور خارجه آمریکا، برخی می‌پرسند که چرا رئیس‌جمهوری روحانی که بر حقوق دانیِ خود و غیرحقوقی و غیر‌سیاسی بودن رفتار ترامپ تأکید دارد، همچون دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر دولت ملی ایران در دو ‌سال آغازین دهه 30 خورشیدی به دادگاه لاهه یا شورای امنیت سازمان ملل شکایت نمی‌کند و پای مراجع داوری جهانی را به این موضوع باز نمی‌کند؟
نکته اصلی اما در این است که اساسا مصدق و دولت ایران نبود که از انگلستان نزد دیوان داوری لاهه یا شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد بلکه اول‌بار دولت انگلستان بود که در 4 خرداد 1330 شکایت به دیوان لاهه بُرد و دولت ایران و مصدق در اثبات این امر پیروز شدند که موضوع داخلی است و ربطی به یک نهاد بین‌المللی ندارد.
روشن است که دولت ایران و دکتر مصدق ابتدا به ساکن شکایت نکردند بلکه دولت انگلستان بود که به دیوان لاهه و شورای امنیت شکایت کرد و مصدق در مقام رد ادعای انگلستان 47 روز در آمریکا اقامت داشت و برای منافع ایران جنگید و رئیس‌جمهوری روحانی نمی‌تواند بر پایه این الگو عمل کند. هر چند که شاید خوانندگانی بپرسند مصدق تنها به خاطر این اقدام مصدق نشد و کارنامه او وجوه متعدد و متنوع دیگر نیز داشت و اگر روحانی بخواهد به مصدق تأسی کند، زمینه‌های دیگر فراهم است. اما آیا می‌خواهد و آیا اگر بخواهد می‌تواند؟


تعداد بازدید :  311