شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:
شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به تب‌کریمه کنگو و مرگ یک‌نفر

شهروند| با رسیدن نخستین موج گرما، 10نفر در کشور به بیماری ویروسی تب‌کریمه کنگو مبتلا شده و از این تعداد یک‌نفر جان باخته است. تب‌کریمه کنگو بیماری است که معمولا از فصل بهار آغاز می‌شود و با آغاز زمان زایمان دام‌ها، موارد شیوع آن شدت پیدا می‌کند. وزارت بهداشت هر سال، آماری از موارد ابتلا به این بیماری را گزارش می‌دهد. تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
خرداد‌ سال گذشته بود که میزان موارد ابتلا به این بیماری به یک‌باره بالا رفت، وقتی در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی زاهدان، سیستم تهویه خراب شد، محوطه نگهداری گوشت سه روز تعطیل شد و نزدیک به 13نفر از کارگران، مبتلا به کریمه کنگو شدند. امسال هم نخستین روز خردادماه، با اعلام شناسایی 10مورد ابتلا به این بیماری، آغاز شد. محمدمهدی گویا که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است، دیروز به ایسنا گفت که یکی از مبتلایان جانش را از دست داده است: «بیماری تب‌کریمه کنگو بیماری‌ای است که معمولا از فصل بهار آغاز می‌شود و با آغاز زمان زایمان دام‌ها، موارد شیوع آن شدت پیدا می‌کند.» او درباره روش‌های انتقال این بیماری به انسان توضیح داد: «درصورتی که کنه‌ موجود روی بدن دام، روی بدن انسان قرار گیرد و انسان را بگزد، فرد را به بیماری تب‌کریمه‌کنگو مبتلا می‌کند که این راه شایع‌ترین راه ابتلا است. این نوع ابتلا معمولا در کسانی دیده می‌شود که به‌طور مستقیم با دام‌ها سروکار دارند، دام نگهداری می‌کنند یا در منزل و محیط زندگی‌شان دام را ذبح می‌کنند. همچنین قصاب‌ها، افرادی که در کشتارگاه‌ها یا دامداری‌ها کار می‌کنند و کسانی که دام را بدون این‌که اطمینان داشته باشند از منابع غیرمعتبر تهیه می‌کنند، ممکن است از این طریق به بیماری تب‌کریمه‌کنگو مبتلا ‌شوند.» گویا ادامه داد: «شکل دوم انتقال این بیماری، از طریق ترشحات آلوده دام اتفاق می‌افتد. وقتی که کسی دام را ذبح می‌کند، ممکن است ترشحات خونی یا ترشحات بدن دام، در دهان، چشم یا مخاطش بریزد و فرد به این بیماری مبتلا شود. راه سوم انتقال بیماری تب‌کریمه‌ کنگو نیز می‌تواند در بیمارستان اتفاق افتد. برهمین اساس فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود، باید در شرایط بسیار ایزوله نگهداری شود، تحت‌ درمان قرار گیرد و پزشک و پرستار باید مراقب باشند که خودشان مبتلا نشوند و احتیاطات حفاظت فردی را انجام دهند.»
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد از ابتلا به بیماری تب‌کریمه‌ کنگو در کشور شناسایی می‌شوند، ادامه داد: «باید توجه کرد که بیماری تب‌کریمه‌ کنگو درمان دارویی دارد، اما اثرگذاری این درمان دارویی به مرحله تشخیص بیماری بستگی دارد و درمان دارویی هم درمان قطعی و صد‌درصد نیست.» گویا با بیان این‌که برای کادردرمانی پروتکل‌های خاصی برای مراقبت از بیماران مبتلا به تب‌کریمه ‌کنگو تدوین شده است که طبق آنها عمل می‌کنند، افزود: «همه این افراد آموزش دیده‌اند که چطور از خودشان و بیمارشان در برابر این بیماری مراقبت کنند و به اطرافیان بیمار چه توصیه‌هایی کنند که آنهایی که در تماس مستقیم با بیمار هستند، به این بیماری مبتلا نشوند.»

 


تعداد بازدید :  382