شماره ۱۴۲۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
در المپیاد جوانه همه برنده اند
گپی با معاون دانش‌آموزي سازمان جوانان

يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر براي انتقال مفاهيم آموزشي و به‌ويژه آموزش مباحث امدادي به غنچه‌هاي هلال، برگزاري مسابقات المپياد جوانه با حضور غنچه‌هاي هلال سراسر كشور است. در ادامه با سعيد بابايي، معاون دانش‌آموزي سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر درباره ويژگي‌ها، اهداف و نحوه برگزاري اين المپياد گفت‌وگو كرديم.

 امسال چندمين دوره المپياد كشوري جوانه برگزار شد؟
ارديبهشت امسال، همزمان با هفته هلال‌احمر، سومين دوره اين المپياد به‌صورت سراسري در تمامي استان‌هاي كشور برگزار شد.
  هدف از برگزاري اين المپياد چه بود؟
المپياد جوانه در حقيقت نوعي بازآموزي موضوعات و جمع‌بندي آموزش‌هايي است كه در طول سال در مهدكودك‌ها و مراكز پيش‌دبستاني به غنچه‌هاي هلال آموزش داده شده است. اين مسابقات بخش‌هاي مختلفي دارد كه به طور کلی شامل آشنايي غنچه‌هاي هلال با تاريخچه و اصول هفت‌گانه جمعيت هلال‌احمر، صليب‌سرخ و فعاليت بشردوستانه آن است. در واقع از آنجايي كه هدف اصلي برگزاري المپياد جوانه، آموزش مجدد موضوعات در قالب مسابقه است، گروه‌هاي بازنده بار ديگر در معرض آموزش قرار مي‌گيرند.
 با توجه به اين‌كه المپياد جوانه هر سال در تمامي استان‌هاي كشور برگزار مي‌شود، روند برگزاري آن با همكاري چه نهادهايي صورت مي‌گيرد؟
كانون غنچه‌هاي هلال در تمامي استان‌هاي كشور، در مهدهاي كودك مرتبط با سازمان بهزيستي و نيز در مراكز پيش‌دبستاني زير نظر وزارت آموزش و پرورش فعال است. آموزش‌ها در طول سال از اين طريق در اختيار غنچه‌ها قرار مي‌گيرد و در نهايت هر سال المپياد جوانه نيز با هماهنگي بين بخشي ميان اين مراكز، در يكي از كانون‌هاي منتخب جمعيت هلال‌احمر در مركز هر استان برگزار مي‌شود.
  شيوه اجراي المپياد جوانه چگونه است؟
پس از ارایه آموزش‌هاي لازم، كودكان عضو به گروه‌هاي ترجيحاً 4 نفره تقسيم مي‌شوند. در طراحي مسابقات، به‌صورت نمايشي امتيازاتي در بخش‌هاي تاريخچه و اصول هفتگانه صليب‌سرخ و هلال‌احمر، پناهگيري و تخليه اضطراري، آشنايي با شماره‌هاي امدادي و نيز شناخت وسايل كيف كمك‌هاي اوليه در نظر گرفته شده است. اما با توجه به هدف اصلي المپياد، تمام شركت‌كنندگان پس از آموزش جايزه دريافت مي‌كنند.
 همان‌طور كه اشاره كرديد، هدف اصلي برگزاري المپياد جوانه، انتقال مفاهيم آموزشي هلال‌احمر به غنچه‌هاي هلال است. آيا در سال جديد رويكردهاي تازه‌اي براي اثربخشي بيشتر اين آموزش‌ها برنامه‌ريزي شده است؟
آموزش از طريق مهدهاي كودك و مراكز پيش‌دبستاني تنها در اختيار يك سوم كودكان قرار مي‌گيرد. بنابراين بايد در حوزه آموزش از طريق رسانه به‌عنوان يك ابزار فراگيرتر، تلاش‌هاي بيشتري انجام دهيم. رويكرد جديدي كه در سال 97 دنبال خواهيم كرد، گسترش آموزش از طريق اپليكيشن‌ها، توليد بازي‌ها و نيز پويانمايي خواهد بود تا اين آموزش‌ها در اختيار طيف بيشتري از كودكان قرار بگيرد.


تعداد بازدید :  122