شماره ۱۴۲۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
چند روز مانده تا شروع جام جهانی، طوفان سیاسی آلمان را زیر سوال برد
نفوذ اردوغان به قلعه عقاب‌ها
| جرمی ویلسون |

ترجمه: مهرنوش گرکانی | این ‌روزهای پایانی تا شروع جنگ بزرگ در روسیه، آمادگی آلمان برای جام‌جهانی به دلیل طوفان سیاسی، سوءاستفاده‌ها و چند سوال بی‌پاسخ زیر سوال رفت.
طرفداران دوآتشه آلمانی که بعد از بازی برابر عربستان، در اطراف خلیج آرنا سرگردان و حیران بودند از یک ناکامی غیرمنتظره در 50‌سال اخیر در جام‌جهانی می‌ترسند. یک پیروزی خفیف 2 ‌بر‌ یک برابر عربستان، نوار پنج پیروزی اخیر را برای آنها کامل کرد، اما به شکل گسترده‌ای شک و تردید را در دل طرفداران آنها انداخت که آیا به اندازه کافی آماده دفاع از حیثیت فوتبال آلمان در نخستین مصاف برابر مکزیک هستند؟
در 6 تورنمنت مهم که یواخیم لو روی نیمکت نشسته، آلمان‌ها نه‌تنها به نیمه نهایی‌ها رسیده‌اند، بلکه همیشه شروع خیره‌کننده‌ای داشته‌اند. از بازی عربستان که بگذریم، نام دو بازیکن، طوفانی را در فضای فوتبالی آلمان‌ها به پا کرد. مسعود اوزیل و ایلکای گوندوگان، دو بازیکنی که ریشه ملیت آنها به کشور ترکیه برمی‌گردد، دیداری را با رجب طیب اردوغان داشته و با او عکس یادگاری گرفته‌اند. این ماجرا اما بعد از صحبت‌های تند اردوغان درباره نقش برخی کشورها ازجمله آلمان در کودتای اخیر ترکیه باعث شد هجمه‌ سنگینی از سوی هواداران به سمت این دو نفر سرازیر شود، تا جایی که این دو بازیکن مجبور به دیدار با رئیس فدراسیون آلمان و توضیح درباره شرایط شدند.
اوزیل با آسیب‌هایی در زانو که تازه از شر آن خلاص شده و مانوئل نویر که از یک شکستگی پا رهایی پیدا کرده، کمی شکننده نشان می‌دهند. هر چند رودی فولر ادعا می‌کند که این آلمان، از آلمان جام‌جهانی پیشین هم قدرتمندتر است. رودی فولر این حرف‌ها را با نگاه به بازیکنی مانند تیمو ونر 22 ساله زده که در 14 بازی ملی برای آلمان‌ها 8 گل به ثمر رسانده. ستاره جوان لایپزیک که این روزها حرف پیوستن او به میلان زیاد به میان آمده.
در مورد آلمان‌ها عدم‌وجود یک مهاجم میانی با کلاس جهانی مورد بحث بوده که خیلی‌ها فکر می‌کنند ورنر می‌تواند این فضای خالی را پر کند. در دسترس بودن مارکو رویس بعد از آسیب‌دیدگی و حضور جولیان دراکسلر و البته جاشوا کیمیچ که امید جایگزینی مطمئنی برای فیلیپ لام است، امیدها را برای ژرمن‌ها زنده نگه می‌دارد. همچنین قهرمانی آلمان‌ها در مسابقات زیر 21‌سال اروپا آینده را به آنها نشان داده است.
یواخیم لو که حالا 12‌سال است سکان آلمان‌ها را در اختیار دارد با 107 پیروزی در 161 بازی، بسیار قابل اعتماد نشان داده، اما تصمیمی ناگهانی، غیرمنتظره و شوک‌برانگیز مثل کنارگذاشتن لروی سانه، امره جان و ماریو گوتسه انتقادها و ترس‌های زیادی را درباره او ایجاد کرد. آن‌چه از این رفتار یواخیم لو برداشت می‌شود این است که او روحیه بالا، یکدست بودن و هماهنگی را اولویت اصلی انتخاب بازیکن قرار داده. به نظر می‌رسد که لو به همین دلیل مشابه ساندرو واگنر، مهاجم 30‌ساله‌ حالا بازنشسته‌ بایرن‌مونیخ را در لیست 23 نفره قرار نداد.
شاید به نظر یواخیم لو، مقداری غرور در سانه وجود دارد که نیمکت‌نشینی را برای او سخت می‌کند. مشکلی که لو حتی با پودولسکی در سال‌های آخر بازی‌اش هم نداشت. این نوع نگاه به بعضی از ستاره‌های درخشان شاید بتواند در آینده یواخیم لو 58ساله را با مشکل مواجه کند.
لو اعلام کرده که اعتقاد به در اختیارگرفتن بهترین بازیکنان آلمان دارد تا در مرحله بعد با کار کردن مداوم تیمی با آنها بتواند بهترین‌ها را برای آلمان کنار هم بچیند.
با همه‌ این حرف‌ها، آلمان‌ها که قبل از شکست در برابر برزیل 22مسابقه را نباختند و 10برد متوالی هم کسب کردند، برای بردن جام به روسیه رفته‌اند. یک هتل خوب، زمین تمرین خوب، یک جاده ساحلی در روسیه برای پیاده‌روی و کسب آرامش و تلاش برای افتخارآفرینی و جاودانگی آخرین چیزهایی است که عقاب‌های سیاه و سفید در اختیار دارند.
تلگراف


تعداد بازدید :  302