شماره ۱۴۲۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
مقصد: یک میلیارد دلار

مهرنوش گرکانی| قیمت‌گذاری برای استارت‌آپ‌ها معمولا توسط یک نهاد خاص یا به صورت دستوری انجام نمی‌شود. در دنیا چندین نمونه موفق هستند که معیارهای جهانی را برای ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها می‌سازند. به عنوان مثال در داخل کشور دیجی‌کالا یا اسنپ از بزرگترین استارت‌آپ‌ها هستند.  یکی از همین نمونه‌های ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها در ایران راهکاری برای ارزش‌گذاری اسنپ طراحی کرده است. در واقع مهم‌ترین فاکتور سهم از بازار و قابلیت‌های آینده هر استارت‌آپ‌ از جذب سرمایه و نقش آن در بازار است. مثلا در صنایع خلاق مثل انیمیشن‌سازی علاوه بر دیگر استارت‌آپ‌های خدماتی مزیت نسبی دیگری نیز وجود دارد و آن ارزش افزوده فرهنگی است که یک محصول فرهنگی دارد. ارزش‌گذاری قطعی یک کسب‌وکار زمانی اتفاق می‌افتد که با فروش بخشی از سهام شرکت به سرمایه‌گذار جدید یک معامله واقعی انجام شود و فقط در این زمان می‌توانیم مبنای دقیقی برای مقایسه با ارزش تخمینی داشته باشیم.  نمونه‌ای که اسنپ را ارزش‌گذاری کرده است، با توجه به اینکه آمار دقیقی از فروش بامیلو و اسنپ فود نداشته است اما این دو مجموعه را موفق می‌بیند و اگر حدسیات از آمار فروش آنها درست باشند، مجموعا حدود 200 میلیون دلار و حتی بیشتر ارزش دارند و در نتیجه نقش مهمی در ارزش کلی گروه اینترنتی ایران ایفا می‌کنند. لذا می‌توان ارزش کلی خانواده اسنپ را تا یک میلیارد دلار تخمین زد. این نمونه که با توجه به صحبت‌های شهرام شاهکار، مدیر عامل اسنپ برای ارزش‌گذاری این استارت‌آپ‌ ایرانی طراحی شده است، معتقد است بیان ارزش 1.4 تا 1.7 میلیارد دلاری ارزش‌گذاری واقعی نیست و با شنیده‌های موجود از ارزش‌گذاری صورت گرفته در افزایش سرمایه اخیر گروه اینترنتی ایران تطابق ندارد. اگر همین امروز یک معامله معتبر (یعنی جابه‌جایی حداقل 5 الی10 درصد از مالکیت سهام شرکت و همچنین عدم اشتراک منافع با سرمایه گذار جدید در جای دیگر) صورت بگیرد، حتی اگر ارزش‌گذاری آن 3 میلیارد دلار هم باشد، تمام این بحث‌ها خاتمه پیدا می‌کند.


تعداد بازدید :  200