شماره ۱۴۲۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
مروری بر جزئیات جالب دیدار ترامپ و اون در سنگاپور
تشریفات برای ملاقات شیطانی

شهروند| ظاهرا اینطور است که ترامپ و کیم تنها به یک اتاق و یک میز و دو صندلی برای گفت‌وگو با هم نیاز دارند؛ اما خبرها حاکی از آن است که تیم‌های امنیتی و تشریفاتی آمریکا و کره‌شمالی درخصوص جزییات بسیار زیادی برای فراهم‌آوردن مقدمات نشست ترامپ و کیم مذاکره کرده‌اند.
قرار است این نشست در سنگاپور برگزار شود؛ اما چرا سنگاپور؟ سنگاپور تاریخچه روابط دیپلماتیک و اقتصادی با هر دو کشور آمریکا و کره‌شمالی دارد. اتاق بازرگانی آمریکا در سنگاپور بیش از 5‌هزار عضو دارد و 750 شرکت آمریکایی در سنگاپور فعال هستند. سرمایه‌گذاری مستقیم آمریکا در سنگاپور بیش از 259‌میلیارد دلار است. روابط سنگاپور با کره‌شمالی نیز سابقه‌ای 40 ساله دارد. سنگاپور یکی از شرکای تجاری کره‌شمالی در تمامی این سال‌ها بوده است.
حالا سنگاپور میزبان این نشست شده و طبیعی است که اقدامات امنیتی زیادی را برای این نشست به کار بگیرد. پلیس سنگاپور اعلام کرده که نصب هر گونه تابلو و هواکردن هر نوع بالن‌ تبلیغاتی و یا پرواز هر نوع هلی‌شات در اطراف محل نشست ممنوع است. برگزاری هر نوع تجمع نیز تنها با اجازه پلیس امکانپذیر است. قرار است نشست در هتل پنج‌ستاره کاپلا برگزار شود.
واقعیت این است که برنامه‌ریزی این نشست شامل تصمیم‌گیری درباره جزییات بی‌شماری است. طرفین حتی درباره این‌که ترامپ و کیم در کدام سوی میز بنشینند، این‌که چه کسانی می‌توانند در اتاق با ترامپ و کیم حضور داشته باشند، منوی غذاها چه باید باشد، اوقات استراحت باید چه زمانی باشد، هدایای طرفین به یکدیگر چه باشد و موضوعاتی دیگر مذاکره کرده‌اند. البته هنوز مشخص نیست که مکان دقیق برگزاری دیدار کیم و ترامپ کجاست.
هر زمان که یک رئیس‌جمهوری آمریکا به سفر خارجی می‌رود، تیم‌های امنیتی، لیموزین، بالگرد و دیگر وسایل نقلیه امنیتی را نیز با خود می‌برد. در مقابل اما کیم جونگ اون تجربه کمتری در خصوص سفرهای خارجی دارد؛ چراکه بسیار کم سفر خارجی رفته است. شاید بتوان گفت که سنگاپور طولانی‌ترین مقصدی است که کیم جونگ اون تا کنون طی کرده است.
چه کسی هزینه نشست را می‌دهد؟
برآورد شده است که هزینه برگزاری این نشست حدود 20‌میلیون دلار باشد. کره‌شمالی معروف است به این‌که در تمامی سفرهای خارجی از میزبانان خود می‌خواسته تا هزینه سفر و اقامتشان را پرداخت کنند؛ برای مثال در ماه فوریه در جریان المپیک زمستانی در کره جنوبی، دولت سئول هزینه هتل، خوردوخوراک و حمل‌ونقل هیأت کره‌شمالی را به ریاست خواهر کیم جونگ اون به مبلغ 225‌هزار دلار پرداخت کرد. کره‌جنوبی همچنین مبلغ 121‌هزار دلار برای شرکت هیأت کره‌شمالی در پارالمپیک پرداخت کرد. این بار وزیر دفاع سنگاپور اعلام کرده است که دولتش مایل است که هزینه‌های نشست را پرداخت کند.
رفتارهای غیرمعمول ترامپ و کیم
دونالد ترامپ به رفتارهای غیرمعمول و بی‌اعتنایی به پروتکل‌های دیپلماتیک مشهور است. مسئولان برنامه‌ریزی نشست گفته‌اند که به دقت مشغول بررسی همه جزییات هستند؛ جزییاتی نظیر این‌که کیم جونگ اون قرار است در کدام سوی میز بنشیند. معمولا فردی که جایگاه بالاتری دارد آخر از همه وارد محل نشست می‌شود و در دورترین نقطه از در ورودی می‌نشیند. از آنجا که هم ترامپ و هم کیم نسبت به ا ین موضوعات حساس هستند، راه‌حل این است که اتاقی را با دو در ورودی انتخاب کنند.
تیم‌های برنامه‌ریز دو طرف حتی درباره تعداد پله‌هایی که هر یک از طرفین باید پایین بیایند تا در مقابل دوربین خبرنگارها قرار بگیرند نیز مذاکره کرده‌اند.

 


تعداد بازدید :  237