شماره ۱۴۲۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
رافا، سلطان خاک رس

در ماه آوریل هر سال، لبخند از لبان یک شهروند اسپانیایی محو نمی‌شود. نامش رافایل نادال ملقب به «رافا»ست. اما در طی این ماه، همه او را به لقب سلطان خاک رس می‌شناسند. رافا برنده 11گرند اسلم اوپن فرانسه، رکورددار بیشترین قهرمانی تنیس تک‌نفره با 32 قهرمانی از زمان شروع مسترز 1000، 23 قهرمانی مسترز 1000 روی خاک رس و در کل 57 قهرمانی روی خاک رس است. او که برنده 17 گرند اسلم بوده، تنها سه قهرمانی با راجر فدرر، رکورددار 20 گرند اسلم فاصله دارد.
هیچ تنیس‌بازی نمی‌تواند مانند نادال روی خاک رس بازی کند. اما چه چیزی این تنیس‌باز چپ‌دست را به بهترین بازیکن خاک رس تبدیل کرده است؟ با این‌که رموز اصلی هنوز ناشناخته هستند، اما می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد.
نادال در زمین خاک رس بزرگ شده و بیشتر دوران کودکی‌اش را در آن زمین بازی کرده است. تاپ‌اسپین، فورهند سنگین، دفاع فوق‌العاده و جای‌گیری پشت بیس‌لاین ترکیب کلاسیکی برای قهرمانی در زمین خاک رس است. عادت و اعتمادبه‌نفس نادال در زمین خاک رس از عوامل مهم موفقیت او به‌شمار می‌رود.
رافا مدت‌هاست که از ناحیه زانو آسیب دیده و دچار تاندونیت یا التهاب تاندون است. این‌گونه مصدومیت‌ها در زمین خاک رس به دلیل نرمی آن کمترین آسیب را به بازیکن می‌رساند. وقتی که بازیکن درد نداشته باشد، می‌تواند از تمام قدرتش استفاده کند.
چپ‌دست بودنش مزیت بزرگی است. تاپ‌اسپین سنگین و پرسرعت رافا به سمت بک‌هند بازیکن مخالف می‌رود. خاک رس باعث می‌شود که توپ بعد از برخورد با زمین بالاتر رود و بازگشت توپ از طرف حریف مشکل‌تر شود.
کلید بازی خوب در زمین تنیس خاک رس، ثبات است. تنیس‌بازان بامهارت می‌توانند بیش از 100ضربه را بدون کاهش شدت و از دست دادن تمرکزشان جواب دهند. توانایی نادال در بازگشت هر ضربه نشانه ثبات کارش است.
 

 


تعداد بازدید :  444