شماره ۱۴۲۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
هواداران ایرانی هواپیما را به استادیوم تبدیل کردند
آماده‌باش به روسیه از ارتفاع 30‌هزار پایی!

شهروند| همیشه حرف از فرهنگ هواداران فوتبال می‌زنیم و با جریمه و محرومیت در پی حل این معضل بودیم اما شواهد نشان می‌دهد فرهنگ هواداری در ایران همچنان در سطح قابل ‌قبولی قرار ندارد.
از چند روز قبل سفر ایرانی‌ها به روسیه برای تماشای جام‌جهانی آغاز شده و قطعا در 2، 3روز آینده هم ادامه خواهد داشت. هنوز پای هواداران ایرانی به کشور میزبان جام‌جهانی نرسیده، آوازه آنها به گوش روس‌ها رسیده است. نگاهی که به شبکه‌های اجتماعی بیندازید، ویدیوهایی از سفر هواداران ایرانی به روسیه مشاهده می‌کنید که از هواپیما کار تشویق ایران را آغاز کرده‌اند.
البته این تشویق‌ها خیلی به مذاق کادر پرواز و مهمانداران خوش نیامده و آنها با تعجب زیرپاگذاشتن قوانین هواپیما را تماشا می‌کنند. این روزها هر پروازی که از تهران به مسکو و دیگر شهرهای روسیه سفر می‌کند، چه از شرکت‌های داخلی و چه خارجی، باید انتظار چنین اتفاقاتی را داشته باشد.
از شعار «ایران- ایران» گرفته تا تشویق‌های عجیب و غریب که گاهی شکل توهین‌آمیز هم به خود می‌گیرد! تازه این ابتدای راه است؛ در روزهای آینده علاوه بر این‌که ایرانیان در پروازهای داخلی روسیه غوغا به پا می‌کنند، در سطح شهرهای این کشور و استادیوم‌ها نیز باید منتظر نقش‌آفرینی آنها باشیم. همیشه نگران رفتار تماشاگران ایرانی در بازی‌های داخلی و بیشتر آسیایی بودیم که مبادا با پرتاب نارنجک و رفتارهای نابهنجار باعث به بارآمدن محرومیت‌های بین‌المللی شوند.
حالا فراتر رفته و باید به فکر آن‌سوی مرزها هم باشیم. در ویدیوهای منتشرشده،‌ مهمانداران خارجی هواپیما با تعجب به رفتار هواداران ایرانی نگاه می‌کنند و شاید از هیجان بالای آنها شگفت‌زده هستند. بالابودن این هیجان‌ها همواره در بخش بین‌المللی هم زبانزد خاص و عام بوده؛ اگرچه گاهی‌اوقات مثبت و برخی مواقع هم منفی است.
مثبت از این‌نظر که می‌تواند بازیکنان ایرانی از همین حالا به در دست‌داشتن جو ورزشگاه توسط هواداران ایرانی در 3بازی مرحله گروهی جام‌جهانی امیدوار کند. منفی هم از این نظر که برخی رفتارهای عجیب و بدموقع شاید اعتبار یک کشور را در بزرگترین جشنواره فوتبالی جهان زیرسوال ببرد. تنها باید امیدوار بود که کار به شکایت و شکایت‌کشی توسط شرکت‌های هواپیمایی در پی رفتارهای بعضا احساسی هواداران ایرانی نکشد.


تعداد بازدید :  95