شماره ۱۴۲۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
مخابره صدای استیفن ‌هاوکینگ به فضا

استیفن‌ هاوکینگ که سال‌های ‌سال زندگی‌اش را در مسیر آموزش مسائل مربوط به فضا به عموم مردم گذرانده بود، حالا صدایش در فضا طنین‌انگیز خواهد شد.
روز گذشته خاکستر جسد ‌هاوکینگ در فضای میان قبر چارلز داروینگ و اسحاق نیوتن دفن شد و همزمان یک آنتن فضایی در اسپانیا صدای ‌هاوکینگ را به سمت سیاه چاله‌ای در فاصله 3‌هزار و 500‌ سال نوری از زمین مخابره کرد. ‌هاوکینگ که خود بارها اعلام کرده بود فردی خداباور نیست، ‌سال گذشته در 76 سالگی از دنیا رفت. او 55‌ سال از عمرش را به دلیل ابتلا به یک بیماری خاص عصبی در حالی ‌که فلج بود، بر روی یک صندلی چرخ‌دار گذراند. ‌هاوکینگ حتی قادر به صحبت‌کردن نبود و با استفاده از یک برنامه کامپیوتری کلمات را تایپ می‌کرد و بعد صدایی رباتیک آن کلمات را ادا می‌کرد. حالا همین صدا قرار است پیام زمین به فضا مخابره کند.
هر چند استیفن‌ هاوکینگ هرگز قاطعانه درباره وجود حیات در فضا یا در خصوص وجود موجودات فضایی قاطعانه سخن نگفته بود اما ظاهرا صدایی که از او بر روی یک آهنگ ساخته ونجلیز، آهنگساز مشهور ژاپنی، قرار داده شده است، قرار است پیامی درباره زمین و انسان‌ها مخابره و تأکید کند که زمین تا چه اندازه به مراقبت نیاز دارد. زمان این آهنگ 6دقیقه‌ونیم است که صدای‌ هاوکینگ بر روی آن ضبط شده است. گفته می‌شود که این آهنگ تا زمانی که این سیاه‌چاله وجود داشته باشد، در آن باقی خواهد ماند. اما از آنجا که که سیاه‌چاله‌ها تا ابد باقی نمی‌مانند، این صدا نیز درنهایت با نابودی سیاه‌چاله از میان خواهد رفت.
نکته جالب درخصوص این اقدام این است که‌ هاوکینگ که طی سال‌های اخیر تنها صدایی از او باقی مانده بود، حالا در فضا ابدی شده است؛ جایی که همواره درباره‌اش حرف زده و نوشته است.

 


تعداد بازدید :  317