شماره ۱۴۲۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
تراژدی عزیز، تاوان برد بزرگ ایران

پل ‌هایوارد تلگراف

شهروند| هایوارد، نویسنده ارشد ورزشی روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن و نویسنده چندین کتاب اتوبیوگرافی مهم مانند کتاب‌های زندگینامه بابی رابسون، الکس فرگوسن و مایکل اوون است. یادداشت او که این روزها در سن‌پترزبورگ به سر می‌برد به بازی ایران و مراکش و تقابل‌های گوناگون این دو کشور می‌پردازد.

مراکشی‌ها عجب هفته‌ فوق‌العاده‌ای داشتند! کشتی میزبانی آنها در جام‌جهانی 2026 به گل نشست و بعد از آن، عزیز بوحدوز، روی یک ضربه ایستگاهی از سمت ایران، دروازه خودشان را باز کرد و بازی مالکانه‌ای را که در اختیار ، از دست دادند. دو سقوط در سه روز.
ایران فقط یک‌بار در جام‌جهانی پیروز شده بود، برابر آمریکا در ‌سال 1998 که یک پیروزی توامان سیاسی و فوتبالی بود و حالا یک شکست تلخ برای مراکش، که عزیز بوحدوز را شکست و او را به گریه انداخت.
شاید عزیز برای آرام شدن باید به لوریس کریو، دروازه‌‌بان لیورپول زنگ بزند که دو اشتباه فاجعه‌ او در بازی برابر رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا، یک ویرانی بزرگ برای یک بازیکن بود، اما به فنا دادن یک تیم‌ملی در جام‌جهانی، آن هم در گروهی که اسپانیا و پرتغال حضور دارند، داستان بزرگتری است. بوحدوز، درحالی در دقیقه 77 برای کمک به دفاع تیمش به زمین آمد که آنها درحال از دست دادن مالکیت 64‌درصدی و تعداد پاس‌های زیادشان بودند. اما ‌عزیز کمکی به آنها نکرد و در پنجمین بازی نخست خود در جام‌های جهانیشان، از 1970 تا امروز، یک شکست دیگر عایدشان شد.
یک بسته‌ شگفت‌انگیز از اتفاقات جالب، در روزی که 62.500تماشاگر ایرانی و مراکشی در استادیوم، با حضور کارلوس کی‌روش، مربی تیمی که نامش «ملی» است، ناظر بازی بودند، بسیار جالب بود.
کی‌روش که سه کشور را به جام‌جهانی برده، تا حالا از رقبایش هدیه‌ای به این شیرینی دریافت نکرده بود، هر چند برخورد غیرعمد حاج صفی با نورالدین آمرابات و ضربه سنگین زمین به‌ صورت او و خروجش، پیش‌زمینه‌ دریافت این کادو بود.
پزشکان مراکش، آمرابات را که گیج و گنگ بود، در بغل گرفته و بین برگرداندن او به زمین و بیرون بردنش مردد بودند، اما مشاوران عاقل دست به کار شدند و با تعویض او به جانش رحم کردند، هر چند یک پیروزی بزرگ را به ایران تقدیم کردند.
تیمی که دفاع خوبی داشت، با بازیکنانی مثل اشرف حکیمی رئال‌مادریدی، بن عطیه یوونتوسی و غانم سییس که عالی بود و رکورد طولانی شکست نخوردن مراکشی‌ها، که این‌بار در بدترین زمان شکسته شد. در ورزشگاهی که الکساندر بورتنیکوف، رئیس امنیت فدرال روسیه و سرگئی کریکالوف، فضانورد شهیر روس هم شاهد این نمایش سرگرم‌کننده پر از تحرک بودند.
حالا عزیز بوحدوز بخت برگشته، در کنار یوسف چیبو، دیگر زننده گل به خودی مراکش در 1998 قرار گرفت، اما این گل به خودی دردناک‌تر بود، چراکه ایران، دو روز قبل از بازی، در مراسم رأی‌گیری میزبانی جام‌جهانی 2026 هم به آنها رأی نداده بود.
آنها زخم‌های دیگری هم از ایران بر پیکر دارند. با این برد در نخستین بازی، زنان و مردان ایرانی که حالا در کنار هم در استادیوم حاضر بودند، در کنار دو برد ایران در جام‌جهانی فوتسال و یک برد در فوتبال ساحلی، حالا ایران 4 بر صفر از مراکشی‌ها پیش است.

 


تعداد بازدید :  720