شماره ۱۴۲۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی در گفت وگو با «شهروند» درباره مضرات و خوبی های مرواریدی کردن دندان ها می گوید
خوب است اما نه برای همه

بعضی‌ها سفیدکردن دندان را می‌گذارند در طبقه جراحی‌های زیبایی؛ یعنی همان‌طور که بینی را می‌سپاریم به تیغ جراحی و کوچکش می‌کنیم، بوتاکس و ژل می‌زنیم و لب‌ها و گونه‌ها را باد می‌کنیم و پیشانی را بی‌چین و چروک، این‌بار می‌رویم سراغ دندان‌ها و مرواریدی‌اش می‌کنیم. رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران می‌گوید که سفیدکردن دندان‌ها، خوب است، اما نه برای همه. باقر شهنی‌زاده درخشان‌کردن دندان‌ها را به کسی توصیه نمی‌کند، مگر این‌که دندان‌ها وضع بسیار اسفباری داشته باشند، لکه‌های قهوه‌ای داشته باشند یا اگر درست شوند، خیلی روی ظاهر فرد تأثیر بگذارند. او به «شهروند» می‌گوید که انسان بنا بر طبیعتش زیباپسند است و برای زیباترشدن گاهی خودش را به دست پزشکان می‌سپرد؛ اقدامی که خیلی می‌تواند در زندگی اجتماعی و فردی تأثیر داشته باشد، درست مثل کسی که بینی زیبایی ندارد یا مشکل فک و دندان دارد و برای زیباترشدن تصمیم می‌گیرد که جراحی کند.

لمینت کردن دندان ها ضرر دارد؟

لمینت‌کردن، حجم دندان را تغییر می‌دهد و ممکن است سایز آن را به شدت کوچک و بیماری لثه  ایجاد و در نهایت آسیب زیادی به دندان‌ها وارد کند. به‌هرحال فرم دندان‌ها به صورت طبیعی و با توجه به شرایط دیگر صورت و دهان، خلق شده و تغییر دادن آن مشکل ایجاد می‌کند. لمینت باید به گونه ای انجام شود که به هیچ وجه به بافت سالم استخوان دندان آسیب نزند و گیر غذایی نداشته باشد. متاسفانه برخی از لمینت‌ها به درستی کار گذاشته نمی‌شوند و خسارت‌های زیادی به افراد وارد می‌کنند، تراشیدن دندان برای قرار دادن لمینت به سلامت آنها آسیب می‌زند، مخصوصا وقتی دندان‌ها عقب و جلو هستند برای یکسان کردن آنها نیاز به تراشیدن بخش زیادی از آنهاست، به همین دلیل ممکن است دندان به عصب برسد.

چه کسانی گزینه درخشان کردن دندان ها هستند؟

برخی افراد هستند که فک و دندان‌شان در موقعیت درستی قرار نگرفته و به آنها امکان تغذیه درست را نمی‌دهد یا دچار یک نوع ناهنجاری هستند که ممکن است برای‌شان بیماری لثه و پوسیدگی دندان ایجاد کند، برای این افراد ارتودنسی یا جراحی زیبایی فک و دندان انجام می‌شود. با این همه سفید کردن و فرم دهی به دندان ها، تنها به گروهی توصیه می شود که روی دندان هایشان لکه های قهوه ای و تیره باشد.

سفید کردن دندان‌ها از چه زمانی مد شد؟

در کشورهای دیگر، مردم با صورت معمولی‌شان در جامعه ظاهر می‌شوند، اما در ایران در نتیجه تبلیغات در دنیای مجازی، افراد خودشان را به مخاطره می‌اندازند و دچار تب زیباتر شدن شده‌اند. افراد عادی، هنرپیشه‌ها و خواننده‌ها را الگوی خود قرار می‌دهند، درحالی‌که در خیلی از موارد اصلا نیازی به این کار نیست. حتی در کشورهای دیگر هم هنرپیشه‌ها حاضر نیستند به دندان‌های‌شان دست بزنند و برای انجام مصاحبه یا قرار گرفتن در مقابل دوربین از پروتزهای مصنوعی دندان استفاده می‌کنند. اما در ایران همه می‌خواهند که دندان‌های درخشان داشته باشند.

 


تعداد بازدید :  265