شماره ۱۴۲۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
در ایران می‌مانیم
مدیرعامل رنوخبر داد به تحریم‌ها توجه نخواهد کرد

شهروند| «رنو در ایران می‌ماند» آن‌گونه که کارلوس گوسن، مدیرعامل شرکت رنو اعلام کرده این شرکت خودروسازی علیرغم تحریم‌های آمریکا در ایران می‌ماند و درعین‌حال اقداماتی را برای اجتناب از ریسک مجازات‌های آمریکا به دلیل نقض تحریم‌ها اتخاذ خواهد کرد. اما این خبر را درحالی روز گذشته مدیر اجرایی این شرکت فرانسوی اعلام کرده که حدود دو هفته پیش دیگر خودروساز این سرزمین دم از بی‌وفایی زده و اعلام کرده بود که از ایران خواهد رفت. پژو که حدود 30‌درصد از بازار ایران را در اختیار دارد، به صورت رسمی از ایران خداحافظی کرد. اما مدیرعامل رنو که شرکتش‌ سال گذشته 160 خودرو از مجموع 3.76‌میلیون خودروی فروخته شده در بازار ایران را به خود اختصاص داده نظری متفاوت داشته و می‌گوید که «ما در ایران آینده داریم.» او می‌گوید: ما قصد نداریم به منافع رنو آسیب بزنیم. ما به دقت اوضاع را رصد خواهیم کرد تا اطمینان یابیم که حضورمان در ایران، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم موجب تحریک اقدامات تلافی‌جویانه از سوی مقامات آمریکایی نمی‌شود.»
این خودروساز بزرگ فرانسه که به دنبال حضوری مستقل در ایران است، رویای تبدیل شدن به بزرگترین عرضه‌کننده خارجی خودرو در کشور را دارد و از همین‌رو می‌خواهد تیراژ محصولات خود را تا نیم‌میلیون دستگاه در‌ سال افزایش دهد.
هرچند که رنو  نفع حضور در بازار ایران را دلیل ماندن خود اعلام کرده است اما شاید دلیل این تصمیم را در قراردادی باید جستجو کرد که غول فرانسوی را وادار به ماندن کرده است . بندی که در آن  آمده بود که اگر ایران تحریم شود  شرکت رنو دیگر خودسرانه نمی‌تواند ایران را ترک کند.شاید همین اصرار ایران باعث شد که روز گذشته قبل از امضای قرارداد بین طرفین تیری بلوره قائم مقام ارشد گروه خودروسازی رنو بگوید ایران برنده این قرارداد است چرا که قراردادی خاص و منحصر به فرد امضا می‌شود.
چرا قرارداد با رنو هنوز اجرایی نشده
قرارداد با رنو که قرار بود از اوایل‌ سال ۲۰۱۸ میلادی وارد فاز اجرایی شود، عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا رنویی‌ها نتوانند حضور جدید و متفاوت خود در خودروسازی و بازار ایران را کلید بزنند. آن‌طور که منابع آگاه می‌گویند، مشکل و مانع اصلی بر سر راه اجرایی شدن قرارداد رنو، حل نشدن کامل مسأله «بن‌رو» است. بن‌رو سایتی شهرستانی و متعلق به سایپا است که قرار بود در عوض بدهی سایپایی‌ها به ایدرو و به‌عنوان آورده این سازمان در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی قرار بگیرد.
رنو که اواسط تابستان پارسال قرارداد همکاری مشترک خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا کرد، حالا در آستانه یک سالگی آغاز دوباره همکاری با ایران می‌گوید که بازار ایران را رها نخواهد کرد حتی اگر مجبور شود حجم فعالیت‌هایش را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.
گوسن مدیر عامل رنو همچنین اعلام کرده است که یک گروه کاری در این زمینه «درحال تعامل مستقیم با دولت آمریکاست تا بفهمد چه کاری می‌توان انجام داد و چه کاری نمی‌توان. شرکت رنو از زمان خروج از بازار آمریکا در دهه 1980 میلادی در بازار این کشور فروشی نداشته است.
جالب است که بدانید سابقه حضور رنو در صنعت خودروی ایران به پیش از انقلاب بازمی‌گردد، به دورانی که فرانسوی‌ها با «ژیان» به ایران آمدند و این خودروی کوچک و کم حجم و خاطره‌انگیز، مقدمه‌ساز حضور سایر خودروسازان فرانسوی در ایران شد. رنو که به گفته کارشناسان، در انتخاب بازارهای جهانی، بسیار حساس است، با محصولی به نام «رنو۵» قدم به ایران گذاشت. خودرویی که برای بسیاری از مشتریان ایرانی خاطره‌انگیز است.
آنگونه که در روزهای ابتدای قرارداد بین رنو و سایپا و سازمان گسترش اعلام شده بود قرار است تا پایان امسال دو خودرو نیوداستر و نیوسیمبل تا ١٥٤ هزار دستگاه با قیمت کمتر از ١٠٠ میلیون تومان وارد بازار شود. بر طبق این قرارداد سهم داخلی‌سازی این قرارداد به این صورت است که در ابتدای کار سهم مورد نظر داخلی ۴۰ درصد است و پس از آن به ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد رسید، اما در قرارداد عنوان شده که پس از گذشت ۱.۵ سال به میزان ۶۰ درصد برسیم.

 


تعداد بازدید :  652