شماره ۱۴۲۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ خرداد
صفحه را ببند
تبلیغات کالای چینی و کاهش درآمد فیفا در جام جهانی

در 6‌ماه گذشته، روزشمار جام‌جهانی که در قلب مسکو نصب شده، روز، دقیقه و ثانیه‌ها را تا زمان شروع بازی‌ها نشان می‌داده است.
آرم حامیان بزرگی که در پایین این روزشمار نقش بسته یادآوری این است که پول بزرگی پشت این تورنمنت خوابیده است. بسیاری از برندهای جهانی در این جام شامل مک‌دونالدز، ویزا و کوکاکولا حضور دارند. در کنار این برند‌های بزرگ، آرم برند‌های کمتر شناخته‌شده کمپانی‌های چینی هم مشاهده می‌شوند: واندا، گروه املاک،‌های‌سنس، شرکت الکترونیک، ویوو، شرکت تولید موبایل و منگ‌نیو، شرکت فرآورده‌های لبنی. براساس گزارش زنیت، شرکت برنامه‌ریزی رسانه‌ای، برندهای چینی بیش از یک‌سوم هزینه‌های سالانه جام‌جهانی در تبلیغات اضافی را که 2‌میلیارد و 400‌میلیون دلار است، دربرمی‌گیرند؛ این یعنی تبلیغات بسیاری از اسپانسرهای جدید.
سایمون چدویک، استاد بازاریابی ورزشی در دانشگاه سالفورد می‌گوید: «با این‌که تبلیغات چینی برای مخاطبان چینی جذابیت دارد اما به عقیده من، در حد انتظار مصرف‌کنندگان اروپایی از یک رویداد ورزشی بزرگ نیست.»
تغییر برندهای حاضر در جام‌جهانی روسیه نشان‌دهنده تغییر گرایش‌ها از آخرین رویداد بزرگ ورزشی است، مانند خروج اسپانسرهای فیفا بعد از ماجرای رسوایی فساد مسئولان بالادست آن. برندها همچنین نگران رابطه نزدیکشان با روسیه، کشور میزبان هستند که متهم به دخالت در انتخابات آمریکاست و هنوز تحریم‌های علیه این کشور به دلیل تجاوز و تصاحب کریمه در‌ سال 2014 برداشته نشده است.
تخمین‌های شرکت نیلسون، شرکت تحقیقاتی بازار کار نشان می‌دهند که فیفا یک‌میلیارد و 600‌میلیون دلار در این دوره چهارساله درآمد داشته که این رقم 11‌درصد نسبت به جام‌جهانی پیشین در برزیل کاهش داشته است. پاتریک مک‌نالی، مشاوری که در شکل‌گیری مدل حامیان فیفا در ‌سال 1970 نقش داشته، می‌گوید: «نتوانستند نظر شرکت‌های بزرگ را جلب کنند. شرکت‌های بزرگ هم مانند قبل صف نبستند. آنها نتواستند نام‌های بزرگ را جذب کنند.»

 


تعداد بازدید :  245