شماره ۱۴۴۰ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير
صفحه را ببند
برگی جدید از تخلفات در واگذاری املاک نجومی شهرداری
پای چه کسانی در میان است؟

روز گذشته آخرین جلسه شورای شهر تهران با سازمان املاک و مستغلات شهرداری برگزار شد و نتایج و جزییاتی از این جلسه از زبان مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت که بسیار قابل تامل است. در این ستون تلاش کرده‌ایم مهمترین آنها را به شکل فهرست‌وار عنوان کنیم.
۱۵۰ ملک تخلیه‌ شده اما ۱۱۰۰ ملک مانده
براساس بررسی‌های شورای شهر درحال حاضر بیش از 1100ملک از املاک شهرداری تهران کماکان در دست اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مختلف قرار دارد. این آمار البته بیشتر از اینها بوده، اما تاکنون در ماه‌های گذشته با پیگیری کمیته سه نفره سازمان، فرآیند بازپس‌گیری حدود ۱۵۰ ملک به نتیجه رسیده است. سازمان املاک به شکل مستمر درحال پیگیری حقوقی این مسأله است تا بتواند املاکی را که در اصل متعلق به مردم است و بدون ضابطه در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها قرار گرفته، پس گرفته و نهایتا به مصارف عامه مردم برساند.
واگذاری بی‌ضابطه زمین به برخی نهادها
بر اساس گزارش عضو شورای شهر، املاک و زمین‌ها بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای در اختیار برخی نهادها قرار داده شده، اما واقعیت این است که سازمان املاک و مستغلات درخصوص اشخاص حقیقی راحت‌تر از نهادها می‌تواند املاک را بازگرداند. برگرداندن املاک واگذارشده به نهادها البته بسیار سخت‌تر بوده و تعدادشان هم کم نیست.
عام‌المنفعه یا تجاری؟
سازمان املاک یک هیأت سه نفره را مشخص کرده و این سه نفر تاکنون به بسیاری از  املاک واگذارشده مراجعه کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، بخشی از این املاک واگذارشده حتی قرارداد هم ندارند، بخشی نیز در پوشش کاربری عام‌المنفعه واگذار شده‌، اما متاسفانه از آنها استفاده تجاری کرده‌اند. همه این موارد درحال ثبت و ضبط است و برایشان پرونده بازپس‌گیری تشکیل شده است.
واگذاری ملکی به ارزش 1000‌میلیارد تومان
غالبا املاکی که به صورت رایگان واگذار شده با دستور شهردار اسبق تهران، معاونان ایشان یا قائم‌مقام شهردار در اختیار اشخاص حقیقی صاحب نفوذ یا نهادها قرار گرفته و هنوز هم در اختیارشان است. بنا به گفته رئیس کمیته بودجه شهرداری، اغلب املاک ارزش بالایی دارند؛ برای مثال ملکی وجود دارد که بیش از 1000‌میلیارد ارزش داشته و واگذار شده است.
هدایای بی‌حساب شهرداری
بنا به این گزارش، ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۴ واگذار شده و آنها مجبور هستند از یک فضای نامناسب استفاده کنند. ساختمان اصلی شهرداری منطقه ۱۳ هم در اختیار نهادی قرار داده شده و شهرداری در چنین شرایطی املاک ارزشمند خود را هبه کرده است. درواقع املاک به شکل سلیقه‌ای و با تشخیص فردی به این و آن واگذار می‌شده است.
چه کسی مقصر است؟
بنا به این گفته عضو شورای شهر، بسیاری از واگذاری‌ها با دستور مشخص شهردار اسبق یا معاونان ایشان صورت گرفته. بررسی‌ها درواقع نشان می‌دهد قریب به نیمی از واگذاری‌ها دقیقا در سال‌های منتهی به انتخابات اتفاق افتاده و رویکردهای سیاسی و حزبی، پشت برخی از این واگذاری‌ها بوده است.
ایران درودی معروف نیست؟!
از زمان روی کار آمدن شورای پنجم در این 9ماه فقط یک ملک متعلق به شهرداری برای احداث موزه آثار نقاشی نقاش معاصر خانم ایران درودی، آن هم با حفظ مالکیت شهرداری تهران به شکل موقت واگذار شده که این موضوع هم البته بعد از بررسی‌ها و کارشناسی‌های مختلف در سه کمیسیون‌ مختلف شورا در صحن شورا به تصویب رسیده. جالب آن است که بیش از ‌هزار ملک بدون ضابطه شهرداری واگذار شده و مشکلی نبوده، اما حالا بعد از ۹ ماه که یک موزه نقاشی قرار است احداث شود و تمام مراحل آن به صورت شفاف و علنی طی شده، هیأت تطبیق در فرمانداری تهران ایراد گرفته که این نقاش معروفیت بالایی ندارد!


تعداد بازدید :  183