شماره ۱۴۴۰ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير
صفحه را ببند
زنبیل

رکوردشکنی قیمت تخم مرغ و موز
مرکز آمار ایران اعلام کرد تخم مرغ ماشینی و موز در خردادماه نسبت به دوره مشابه سال قبل بیشترین افزایش قیمت را دارند. بر اساس نتایج به دست آمده در خردادماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «پرتقال محصول داخل» با ٣٤,٩ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ٢٦.٢ درصد افزایش و «گوجه فرنگی» با ١٤.٠ درصد افزایش بوده است. بیشترین کاهش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته مربوط به اقلام «مرغ ماشینی» با ٦.٢ درصد کاهش و «پیاز» با ٣.٢ درصد کاهش است. همچنین بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ١٣٩٦) مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با ٥٨,٢ درصد افزایش و پس از آن «موز» با ٥٤.٩ درصد افزایش و «برنج خارجی درجه یک» با ٣٦.٨ درصد افزایش است. ضمن این‌که بیشترین کاهش قیمت نسبت به خرداد ١٣٩٦ مربوط به «پیاز» با ٢٥,٧ درصد کاهش و پس از آن «سیب زمینی» با ٢٤,٤ درصد کاهش و «عدس» با ٥,٨ درصد کاهش است.

قیمت گوشت گوسفند متعادل شد
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کرد که دستور وزرای صنعت و کشاورزی مبنی بر عدم خروج دام زنده از کشور، باعث کاهش قیمت این محصول شده است. علی‌اصغر ملکی با اشاره به این موضوع گفته است: «در بازار گوشت قرمز از ۱۵ خرداد کاهش قیمت را شاهد بودیم که به دستور وزرای صنعت و کشاورزی مبنی بر عدم خروج دام زنده از کشور این کاهش رقم خورد. با این‌حال، متاسفانه با توجه به قاچاق بالایی که در زمینه دام سبک و سنگین از کشور داریم مجددا به جای قبل بازمی‌گردیم. در حال حاضر، قیمت گوشت حدود ۴۵ هزار تومان است که امیدواریم مسئولان بتوانند با برخورد با قاچاقچیان نوسانات بازار را کنترل کنند. ضمن این‌که در حال حاضر واردات انجام می‌شود، اما با توجه به خروج دام از کشور و ضرورت تنظیم بازار ممکن است واردات افزایش یابد.»

کاهش قیمت برخی لپ‌تاپ‌ها
پس از انتشار ‌فهرست شرکت‌هایی که به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه تخصیص یافته بود، فرآیند شفاف‌سازی در راستای اعلام اسامی شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده بودند کلید خورد تا مشخص شود کدام شرکت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گرفته‌اند. براین اساس، لپ‌تاپ‌هایی که با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده ‌است، از برندهای ایسوس، ایسر و لنوو است که با توجه به افزایش قیمت‌های نامعقول قرار است با نظارت اتحادیه فناوران تا پایان هفته، قیمت آنها کاهش یابد. همچنین کالاهایی مثل کامپیوتر، تبلت، موس و کیبوردهایی هم که از برندهای ایسوس، ایسر و لنوو است تا پایان هفته با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد. ضمن این‌که فروشندگان این کالاها موظفند قیمت آنها را براساس برگ خروجی گمرک و پیش‌فاکتورهایی که صادر شده تعیین کنند که در غیر این‌صورت و با فروش بالاتر از قیمت، با متخلفان برخورد خواهد شد.


تعداد بازدید :  220