شماره ۱۴۴۰ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير
صفحه را ببند
جاودانه‌ترین اسطوره‌های ایران

رستم فرخزاد: سردار کبیر ایران که در جنگ کشته شد. باستان‌گرایان ایران او را بزرگترین قهرمان ملی در قرن هفتم میلادی می‌دانند. فردوسی نیز در شاهنامه برای او سروده است.
سورنا: یکی از بزرگترین سرداران ایران بود که در زمان پادشاهی اشکانیان بزرگترین سردار تاریخ جهان نیز نام گرفت. در‌ سال 53 قبل از میلاد کراسوس سردار مشهور روم را با سپاهیان بی‌شمارش شکست داد و تاریخ ایران زمین را دگرگون کرد. سورنا از قهرمانان باستانی ایران است و به همین دلیل ربات انسان‌نمایی که توسط مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته در دانشگاه تهران ساخته شده، به نام این سردار اشکانی نامگذاری شد.
نادرشاه: می‌گویند این پادشاه افشاری یکی از نوابغ زمان خود بود. زمانی که افغان‌ها و روس‌ها و عثمانی‌ها از اطراف به ایران هجوم آورده بودند و در جهت متلاشی‌کردن ایران حمله کرده بودند، نادر برخواست و مملکتی را که درنهایت هرج‌ومرج بود را همصدا کرد و لشکر بزرگی آماده کرد و به‌عنوان فرمانده ارتش ایران به آنان حمله کرد.
 یعقوب لیث: او را نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی، پس از فروپاشی ساسانیان می‌دانند. یعقوب لیث یک مسگر بود و نمونه دیگری از وطن‌پرستی ایرانیان در برابر هجوم بیگانگان به کشور به شمار می‌رود و به واسطه جوانمردی به امارت سیستان رسید. يعقوب در فرمانی به تمام نقاط ایران، زبان عربی را حذف و زبان پارسی دری را رایج کرد.

 


تعداد بازدید :  339