شماره ۱۴۴۰ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير
صفحه را ببند
مسئولان درباره واردکننده‌های جنجالی پاسخ دادند
فهرست دیگری در راه است

هنوز تب‌وتاب انتشار فهرست متقاضیان دریافت ارز دولتی برای واردات نخوابیده و خلق‌الله مشغول بیرون‌کشیدن مو از ماست هستند که خبر می‌رسد فهرست دیگری هم در راه است. سخنگوی بانک مرکزی این خبر را داد و گفت: فهرست دوم اسامی شرکت‌هایی که برای واردات کالا‌ها، ارز یا دلار ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده‌اند، به ‌زودی منتشر می‌شوند.
کریمی با اشاره به اعلام فهرست نخست این شرکت‌ها از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای این شرکت‌ها ارز مورد نیاز تخصیص و سپس تأمین شده است .قرار است به ‌زودی وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست دوم این شرکت‌ها را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و ما آن را اعلام می‌کنیم .
او ادامه داد: ثبت‌سفارش کالا‌ها به وسیله سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه کالایی تعریف شده و مجاز انجام شده و گواهی ثبت آماری آن تهیه و به بانک مرکزی ارایه شده است.درست است که یک روز از انتشار فهرست قبلی گذشته اما عده‌ای از کسانی که فهرست را زیرورو کرده‌اند، مغایرت‌هایی در آن پیدا کرده‌اند، مغایرت‌هایی که عمدتا بین وظایف شرکت‌ها و محصولی بوده که آنها وارد می‌کرده‌اند. کریمی به این مغایرت‌ها هم واکنش نشان داد و گفت: زمانی که واردات کالایی را سازمان توسعه تجارت تأیید و گواهی ثبت آماری آن را به بانک مرکزی اعلام می‌کند، این بانک مکلف است ارز مورد نیاز را اختصاص دهد.
وظیفه نظارتی نداریم
اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور هم که خود را در مقام پاسخگویی در مورد مغایرت‌های جنجالی دید، درباره فهرست اسامی شرکت‌های وارد‌کننده کالا با ارز دولتی گفت: در قانون وظیفه‌ای برای این سازمان درخصوص نظارت بر ثبت‌سفارش یا تخصیص ارز یا وارات کالا تعریف نشده است، اما پس از انتشار فهرست ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد که اگر آن تخلف به ما اعلام شود، پیگیری می‌کنیم.
او با بیان این‌که اگر ثبت‌سفارش واردات درباره کالای خاصی باشد و کالای دیگری وارد شده باشد، وارد‌کننده تخلف کرده است، گفت: سامانه جامعی برای شفافیت در ثبت‌سفارش، تخصیص ارز، نوع کالا و واردات وجود ندارد.
اسفنانی گفت: ممکن است برخی از شرکت‌هایی که نامشان در فهرست نخست بانک مرکزی اعلام شده است، در اساسنامه‌شان مجوز ورود کالا‌های اشاره شده را داشته باشند که این تخلف نیست.


تعداد بازدید :  198