شماره ۱۴۴۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
ایده‌هایی که حمل و نقل عمومی را متحول می‌کنند
آیا ترافیک به خاطره‌ها می‌پیوندد!؟

جهان به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است و این میان در عرصه حمل و نقل عمومی ایده‌هایی که شاید تا 5 سال قبل به هیچ عنوان قابلیت مطرح شدن نداشتند، امروز به عنوان اهدافی شدیداً دست یافتنی تلقی می‌شوند. زمانی آیزاک آسیموف در یکی از رمان‌های علمی-  تخیلی خود پیش‌بینی کرده بود که در آینده‌ای نه چندان دور بشر با آسانسورهای فضایی به ماه خواهد رفت! حال امروز دامنه ایده‌پردازی بشر در عرصه حمل و نقل زمینی دست کمی از پیش‌بینی فانتزی آسیموف ندارد!
سیستم Air Clip
کیلپ ایر یک سامانه حمل ‌و نقل متشکل از چندین کپسول برای جابه‌جایی محموله‌های تجاری و مسافران است. در واقع این کپسول‌ها از روی یدک کش به هواپیما متصل خواهند شد و به این ترتیب مسافران برای انجام مسافرت‌های طولانی حتی به پیاده شدن از اتوبوس و سوار شدن به هواپیما نیز نیازی ندارند.
تونل‌های شناور
اکثر مردم نروژ از قایق برای رفت ‌و آمد در مسیرهای آبی این کشور استفاده می‌کنند که زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد. حال نروژی‌ها اولین تونل زیرگذر آبی و شناور جهان را به عنوان راهکاری برای حل مشکلات حمل‌ و نقل طراحی کرده‌اند. این تونل شناور قرار است در عمق ۳۰ متری آب قرار گیرد و دو لاین برای عبور خودروها از آن طراحی خواهند شد. هزینه ساخت این تونل به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و قرار است در سال ۲۰۳۵ افتتاح شود.
پروژه  هایپرلوپ
پروژه هایپرلوپ به خاطر ابعاد رسانه‌ای آن دیگر تقریباً برای همه شناخته شده است. این وسیله قرار است با سرعت ۱۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به جابه‌جایی مسافران بپردازد. این سیستم در سال ۲۰۱۹ آماده بهره‌برداری خواهد شد. با هایپرلوپ طی کردن مسافت ۶۰۰ کیلومتری سانفرانسیسکو تا لس‌آنجلس تنها ۳۰ دقیقه به طول خواهد انجامید.
اتوبوس خودران
اوایل سال ۲۰۱۶ کمپانی مرسدس بنز از اتوبوس خودران خود رونمایی کرد. این خودرو از چندین دوربین و رادار برای مسیریابی در جاده‌ها استفاده می‌کند. همچنین قابلیت پیش‌بینی رویدادهای جاده باعث مصرف پایین‌تر آن نیز می‌شود. البته برای عرضه نهایی این خودرو به بازار باید چند سال منتظر بمانیم.
اتوبوس روگذر
احتمالاً تصاویر این خودروی بزرگ چینی را که در جاده از روی دیگر خودروها رد می‌شود را دیده‌اید. نحوه کار این اتوبوس به این ترتیب است که در زمان حرکت فضایی در زیر آن ایجاد می‌شود و ماشین‌ها می‌توانند بدون منتظر ماندن در ترافیک از زیر آن به مسیر خود ادامه دهند. عرض این اتوبوس به اندازه دو لاین استاندارد در خیابان است و می‌توان چهار عدد از آنها را به یکدیگر متصل کرد تا ظرفیت کل آن‌ها به ۱۲۰۰ نفر برسد.

 


تعداد بازدید :  175