شماره ۱۴۴۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
زنان جاده ساز تابوی بزرگی را شکستند

«فاطمه مقیمی» از زنان کارآفرین و موفقی است که آوازه اش بعد از انتشار لیست مولتی‌میلیاردرهای‌ایرانی سرزبان‌ها افتاد.او به عنوان کارآفرین برتر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی هم هست.ناگفته نماند که فعالیت‌این بانوی کارآفرین در حوزه‌ای کاملا مردانه، به شهرت او دامن زده است. مقیمی، صاحب شرکت حمل و نقل بین‌المللی است و همین مسأله باعث شده تا همه به او به چشم زنی توانمند در‌این عرصه نگاه کنند .او می‌گوید:« من با ورودم به‌این حوزه راه فعالیت برای زنان در بخش‌های مردانه را باز کرده‌ام.» گزارش زندگی نخستین زنان جاده ساز‌ایران بهانه‌ای شد که سراغ مقیمی‌برویم تا او برایمان از دشواری حضور زنان در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و کار بزرگ زنان چهارمحال و بختیاری بگوید.
  به نظر شما کار نخستین زنان جاده ساز‌ایران تا چه‌اندازه مهم است؟
وقتی می‌شنویم تعدادی از زنان‌امدادگر جمعیت هلال‌احمر با نشستن پشت خودروهای سنگین راهسازی،گره از کار هموطنانمان باز می‌کنند و کار زمین مانده‌ای به همت آنها به پایان می‌رسد تنها می‌شود به‌این زنان افتخار کرد.باید‌این راه و‌این کار بزرگ تبلیغ شود و آوازه شیرزنان بختیاری به گوش همه برسد.آنها تابوی بزرگی را شکسته‌اند. خوشبختانه جمعیت هلال‌احمر‌این ظرفیت را برای زنان‌ایجاد کرده و بستر حضور قدرتمند آنها پابه پای مردان در عرصه‌های‌امدادی را فراهم کرده است. کاری که در نوع خودش کم نظیر است و باید به عنوان الگو در سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
  فکر می‌کنید کار‌این زنان‌امدادگر به سختی کار شما بوده؟
خیلی دشوارتر بوده است. همه فکر می‌کنند چون من شرکت حمل و نقل بین المللی دارم حتما راننده ماشین سنگین هم هستم‌اما واقعیت‌این است که‌این کار را انجام نمی‌دهم و مطمئنم زنانی که چنان جسارتی به خود داده‌اند، زنانی قوی و با اراده هستند که برای کمک به مردم مناطق محروم حاضرند مقابل موانع متعدد،طعنه‌ها و افکار مخالف بایستند.
  فکر می‌کنید چه موانعی باعث حضور کمرنگ زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی شده است؟
ما بیش از‌این که علل و عوامل اقتصادی و اجتماعی را دخیل بدانیم باید نوک پیکان صحبت‌هایمان در‌این بخش را به سمت تفکراتی نشانه بگیریم که علیرغم رشد و توسعه‌ای که طی سال‌های طولانی در کشور ما اتفاق افتاده ، هنوز هم اجازه نمی‌دهند تا زنان فارغ از تفکیک‌های جنسیتی در بخش‌های مختلف فعال شوند.
 ‌اما در سال‌های اخیر راه برای ورود زنان به عرصه‌های به ظاهر مردانه باز شده است.اینطور نیست؟
بله.امروز شاهد حضور زنان تحصیلکرده در رشته‌های سخت مردانه‌ای چون مهندسی هستیم. چرا باید در برابر فعالیت زنان در بخش‌های مردانه جبهه گیری شود. در دین ما هم تاکید شده که زن و مرد مکمل همدیگرند. فکر می‌کنم ما نیازمند تغییر نگاه اجتماعی هستیم. تلاش و موفقیت زنان‌امدادگر هلال‌احمر مثال روشنی است که نشان می‌دهد زنان می‌توانند نه تنها در عرصه‌های مردانه بدرخشند بلکه در شرایطی دشوار کاری را به سرانجام برسانند که شاید از توان مردان هم خارج باشد.


تعداد بازدید :  131