شماره ۱۴۴۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
ترفند جدید دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای منحرف‌کردن افکار عمومی
صف نمایشی خرید موبایل7میلیونی

با مهلت یک هفته‌ای سازمان حمایت برای خوداظهاری قیمت‌ کالای وارداتی با ارز دولتی، عمده‌فروشان و واردکنندگان موبایل برای فروش گوشی با دلار 4200 تومانی اقدام کرده‌اند که البته این اقدام انتقاداتی به دنبال داشته. ازجمله این‌که؛ بعضی خبرگزاری‌ها آن را صرفا اقدامی جهت سندسازی برای تعزیرات دانسته‌اند.
صف  مصنوعی
اخیرا برخی فعالان بازار موبایل از کاهش قیمت گوشی توسط برخی عمده‌فروش‌ها خبر داده‌اند اما در گزارش فارس می‌خوانیم؛ این شگرد جدید گران‌فروشان و محتکران موبایل برای دست‌به سرکردن تعزیرات است. در تازه‌ترین خبرها از بازار، شنیده شده برخی متخلفان در ادامه سندسازی برای ارایه به سازمان حمایت در نمایشی دروغ تظاهر می‌کنند درحال فروش موبایل با دلار ۴۲۰۰ تومان به مردم هستند. ماجرا از این قرار است چند روزی است در بازار موبایل علاءالدین چند شرکت عمده‌فروش آیفون به مردم اعلام می‌کنند که آیفون را با دلار ۴‌هزار و ۲۰۰ تومان و به مصرف‌کننده فقط یک عدد با ارایه کارت ملی می‌فروشند، این شرکت‌ها از صبح مردم را مقابل مغازه جمع کردند و با وعده مکرر شروع فروش از یک‌ساعت دیگر، تا بعدازظهر این نمایش را ادامه دادند. نتیجه این نمایش خنده‌دار و زشت، صف فشرده و طویلی از افراد منتظر برای خرید آیفون 7‌میلیون تومانی است.
حقه‌بازی‌های حقه‌بازان
یکی از افراد در صف که دو روز برای خرید آیفون به علاء‌الدین آمده، در این‌باره گفته است: «روز اول که ظهر آمدم، گفتند گوشی‌ها تمام شده است و فردا بیایید؛ دیروز از صبح رفتم و نفر ششم صف بودم، می‌گفتند گوشی‌ ۸‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان را ۶‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان، با ۲‌میلیون تومان زیرقیمت بازار می‌فروشند که تقریبا معادل دلار ۵‌هزار و ۱۰۰ می‌شد. به افرادی که در صف بودند، تأکید شد که فقط یک گوشی روی هر کارت ملی فروخته می‌شود و اگر کسی کپی کارت ملی را ندارد، برود کپی بگیرد و گفتند به همکار فروخته نمی‌شود و مخصوص مصرف‌کننده است و باید هرکس گوشی خرید، همان‌جا باز و اکتیو کند؛ از صبح که صف تشکیل شد، ابتدا اعلام کردند که ساعت ۱۱ فروش شروع می‌شود، سپس گفتند یک‌ساعت دیرتر فروش انجام می‌شود، بعد گفتند ساعت ۱۲ می‌فروشند... دیگر ساعت یک‌ونیم شده بود و هنوز فقط 2 عدد آیفون به مردم فروخته شده بود اما مردم همچنان تا ساعت ۴ در صف بودند و هیچ گوشی دیگری فروخته نشد!» مشابه این اتفاق، در پاساژ موبایل چارسو نیز رخ داده است.
سندسازی و سندبازی
وقتی سازمان حمایت پس از شناسایی شرکت مشکوک و متهم به تخلف به جای برخورد سریع و موثر به شرکت 48ساعت مهلت می‌دهد اسناد بیاورد یا به دیگران یک هفته برای ارایه خوداظهاری قیمت مهلت می‌دهد، واضح و مشخص است یک شرکت با چند‌هزارمیلیارد تومان سرمایه اگر سند موثقی داشته باشد، نیاز به جست‌وجو و تهیه سند ندارد و اگر سندی ندارد، حتی یک روز زمان برای سندسازی چند‌هزارمیلیارد تومان پول برای کسانی که برای گرفتن و خرج دلار 4200 تومانی‌ هزار راه بلندند، به آسانی آب‌خوردن است. بنا به این گزارش، شواهد حاکی از سندسازی گسترده گران‌فروشان و محتکران در بازار گوشی است. همچنان‌که مردم عادی و خبرنگاران می‌توانند به مغازه‌های مدعی فروش گوشی با دلار 4200 تومانی مراجعه کنند، امکان حضور برای بازرسان و گشت تعزیرات نیز فراهم است؛ اما قطعا این شیوه فریب تنها یکی از شگردهای متعدد متخلفان است که تعزیرات می‌تواند با دقت‌نظر و جدیت در برخورد مانع از موفق‌شدن آنها شود.


تعداد بازدید :  276