شماره ۱۴۴۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
سامورایی‌ها با وجود شکست، به خاطر نمایش فنی و فرهنگی بی‌نظیر دنیا را به تمجید واداشتند
به این ژاپن احترام بگذارید!

شهروند| از همان بازی اول مقابل کلمبیا، ژاپن نشان داد با توپ پُر راهی روسیه شده و می‌خواهد به رویاهایی که تا به حال دست نیافته، در سرزمین تزارها برسد. پایان قصه اما برای سامورایی‌ها خیلی خوب رقم نخورد؛ جایی که آنها تنها چند دقیقه با صعود به جمع 8 تیم برتر جهان فاصله
داشتند.
نمایش قهرمانانه
با این‌که ژاپنی‌ها در طول 20 دقیقه تمام ذخیره‌های ارزشمند خود مقابل بلژیک قدرتمند را از دست دادند، اما بازهم اکثر رسانه‌های جهان نمایش سامورایی‌ها را قهرمانانه توصیف کردند. بلژیک که در دور گروهی با 3 برد و خط حمله آتشین خودش را به‌عنوان یکی از مدعیان جام بیست‌ویکم معرفی کرده بود، برابر ژاپن تا دقایق پایانی کاری از پیش نبرد. دو گل «گنکی ‌هاراگوچی» و «تاکاشی اینوی» در دقایق ابتدایی نیمه دوم با شوت‌های زیبای از راه دور، بلژیکی‌ها را به شوک فرو برد. درحالی‌که به نظر می‌رسید ژاپنی‌ها یک شگفتی بزرگ را رقم زدند و برای نخستین بار به جمع 8 تیم پایانی جام‌جهانی راه پیدا می‌کنند، دو گل از سوی بلژیکی‌ها با ضربه سر رشته‌های سرمربی ژاپن را پنبه کرد. شجاعت ژاپنی‌ها باعث شد آنها تا لحظه آخر هم برای بردن شوق داشته باشند، اما همین جسارت کار دستشان داد و در ثانیه‌های پایانی بلژیک روی ضدحمله و درحالی‌که اکثر بازیکنان ژاپن برای زدن ضربه سر روی کرنر پیش رفته بودند، گل برتری را به ثمر رساند تا به شکل معجزه‌آسایی به یک‌چهارم نهایی برسد.
نظم و احترام؛ یادگاری ژاپن
پرونده قاره آسیا هم مثل آفریقایی‌ها در جام‌جهانی 2018 با توجه به شکست ژاپن بسته شد. با این حال سامورایی‌ها از خود چند یادگاری ارزشمند در روسیه گذاشتند. لحظه‌های ماندگاری که بعد از مسابقه ژاپن و بلژیک دیروز در فضای مجازی دست‌به‌دست شد، از نمایش فنی آنها در زمین بازتاب بیشتری داشت. بازیکنان تیم‌ملی ژاپن بعد از شکست تلخی که در لحظات پایانی تحمل کردند، دسته‌جمعی برابر تماشاگران خود تعظیم کردند تا نهایت احترام را به مردم کشورشان به جا بیاورند. تمیز کردن سکوهای ورزشگاه از سوی هواداران ژاپنی دیگر تصویر تاثیرگذاری بود که دیروز در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد. شاید ایرانی‌ها به دیدن چنین صحنه‌هایی عادت نداشته باشند، چون هواداران یک تیم بعد از تحمل شکست اینچنینی بیشتر امکان دارد شعارهای تند بدهند و صندلی‌های ورزشگاه را بشکنند تا این‌که زباله جمع کنند. در آخر هم باید به اقدام بازیکنان این تیم در رختکن اشاره کرد؛ بازیکنان تیم‌ملی ژاپن حتی با وجود این شکست تلخ به تمیز‌کردن رختکن پرداختند. آنها تا آن‌جایی این مکان‌ را تمیز کردند تا تصویرشان مانند شروع بازی شود. علاوه بر این با بنری که در آن به روسی نوشته شده بود «ممنون» با این کشور خداحافظی کردند. این رفتاری نمونه‌ برای تیم‌ملی فوتبال ژاپن بود که حتی از سوی تیم‌های اروپایی هم دیده نمی‌شود. پس خیلی راحت می‌توان گفت ژاپن، آبروی آسیا را همه جوره خرید؛ چه فنی و چه فرهنگی.


تعداد بازدید :  255