شماره ۱۴۴۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
مسافران خارج بدهی مالیاتی‌شان را چک کنند
تنها 10‌میلیون تومان می‌تواند ممنوع‌الخروج‌تان کند

ایسنا|  مسافران خارج از ایران حتما قبل از سفر بدهی مالیاتی‌شان را چک کنند، زیرا تنها داشتن ۱۰‌میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی کافی است تا فرد ممنوع‌الخروج شود.
ممنوع‌الخروج‌کردن مودیان مالیاتی بدهکار یکی از ابزارهای وصول بدهی‌های معوقه مالیاتی است. بنا به اختیارات حاصل از ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذیربط از ۲۰‌درصد سرمایه ثبت شده یا مبلغ ۵۰۰‌میلیون تومان، سایر اشخاص حقیقی تولیدی از ۱۰‌درصد سرمایه ثبت شده یا ۲۰۰‌میلیون تومان و سایر اشخاص حقیقی از ۱۰‌میلیون تومان بیشتر است، از کشور جلوگیری کند.
عباس بهزاد، دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اصلاحیه اخیر قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ که از ابتدای ‌سال ۱۳۹۵ اجرایی شد، ادامه داد:سایر اشخاص حقوقی به‌علاوه اشخاص حقیقی تولیدی برای آن‌که دچار ممنوع‌الخروجی نشوند، نباید بیش از ۱۰‌درصد سرمایه ثبت شده یا بیش از ۲۰۰‌میلیون تومان به نظام مالیاتی کشور بدهی داشته باشند. با این حال، شرایط برای اشخاص حقیقی غیرتولیدی سخت‌تر از دو مورد قبل است، به‌طوری که طبق اصلاحیه، تنها داشتن ۱۰‌میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی کافی است تا فرد ممنوع‌الخروج شود. این درحالی است که پیشتر این رقم معادل یک‌میلیون تومان بود. به این ترتیب، اشخاص حقوقی تولیدکننده دارای پروانه بهره‌برداری ۵۰برابر اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی ۲۰برابر اشخاص حقیقی می‌توانند بدهی مالیاتی داشته باشند و ممنوع‌الخروج نشوند.
دادستان انتظامی مالیاتی اضافه کرد: بنابراین فعالان اقتصادی با ثبت‌نام در نظام مالیاتی کشور و با الزام به رعایت تکالیف قانونی از میزان بدهی خود مطلع خواهند شد. همچنین با مراجعه به حوزه‌های مالیاتی نیز می‌توانند اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنند. همچنین با توجه به سامانه‌های پیامکی موجود، در صورت درج شماره همراه صحیح و معتبر، کلیه مراحل و اقدامات صورت‌گرفته به اطلاع مودیان مالیاتی خواهد رسید که شامل ممنوع‌الخروجی هم می‌شود.
بهزاد همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد در فرودگاه از ممنوع‌الخروجی خود مطلع می‌شوند، درحالی‌ که فعالیت اقتصادی نداشته‌اند، اظهار کرد: چنین مواردی بسیار اندک اتفاق می‌افتد که عمدتا مربوط به اشخاصی است که بستگان یا آشنایان آنان با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی آنها اقدام به ثبت شرکت، فعالیت‌های بازرگانی یا سایر اقدامات این‌چنینی کرده‌اند؛ در این موارد اقدام خاصی از سوی سازمان مالیاتی متصور نیست و مانند دیگر فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی می‌شود. تنها می‌توان توصیه کرد که افراد در حفظ و صیانت از مدارک هویتی خود کوشا باشند و همچنین قبل از خروج از مرز با مراجعه به اداره کل گذرنامه از وضع خروج از کشور خود مطلع شوند.


تعداد بازدید :  252