شماره ۱۴۴۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
برای سلبریتی ها فریاد بزن «هورا»

یاسر نوروزی روزنامه‌نگار

نوید محمدزاده دیروز آتش کرد، مهناز افشار متلک انداخت، پرستو صالحی مسخره کرد و کیهان ملکی هم لفظ آمد که «تا کی می‌خواید بخورید؟» فارغ از این که موج آشفته این اعتراضات به کدام کرانه خواهد رفت و به چه محکمه‌ای خواهد رسید، منشأ این انتقادها را در کجا باید دید؟ قطعا اغلب آنها نیات خیرخواهانه و بشردوستانه و وطن پرستانه را دنبال می‌کنند اما به یقین می‌دانم که در بخش دیگر قصد و غرض چیز دیگری است. در واقع برخلاف آن‌چه عده‌ای گمان می‌کنند افکار عمومی همیشه به دنبال سلبریتی‌ها می‌روند، این بار در نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی، قصه این طور نیست.
می‌دانم این جمله بر قبای نازنین بعضی از دوستان سلبریتی برازنده نیست اما اعتراض بعضی از آنها را صادقانه نمی‌بینم. شاید هم غیرعمد، کنش‌هایی نشان می‌دهند که نمی‌دانند از کجای ناخودآگاهشان بیرون آمده و منشأ آن چیست. پاسخ اینجاست که همیشه هم افکار عمومی پیرو سلبریتی‌ها نیست. گاهی آنها روی این موج می‌روند. سلبریتی‌هایی که روی صحنه، پشت دوربین، دور مستطیل سبز، بالای سن می‌درخشند، به شهرت و پول و موفقیت می‌رسند و کم‌کم طرفدارانی پیدا می‌کنند که حاضرند از اعماق گلو برایشان فریاد بکشند: «هورا»! شروع قصه اینجاست.
لایک، فالو، کامنت، چشم‌های دنبال‌کننده، جماعت موبایل‌به‌دست، آماده برای سلفی، تحسین، تکریم،‌ تعظیم و درخشندگی. اما همه اینها ملاحت اول راه است. بعد از مدتی می‌بینی که قاعده برعکس شده. جای هواخواه و سلبریتی عوض شده. سلبریتی انگار تبدیل به طرفدار شده و طرفداران تبدیل به سلبریتی. چون حالا آقا و خانم بازیگر، مجری یا هر کاراکتر مشهور دیگر به‌تدریج هواخواه طرفدارانش شده. محتاجشان شده. و در چرخی هزاران درجه به دنبال فالوورهای خودش افتاده.
هر چه آنها بخواهند، هر چه بگویند و یا دنبال هر چه باشند، سلبریتی در صف مقدم برآورده کردن خواسته‌های آنها می‌ایستد. سلبریتی دیگر از خودش چیزی ندارد.
سلبریتی حالا  فالوور فالوورهای خودش شده. به فالوورهایش چسبیده. واداده. او با این طرفداران معنا پیدا کرده و به هیچ قیمتی حاضر نیست آنها را از دست بدهد. چون هویتی بیرون از آن «هورا»ها، سوت و کف‌ها و غش و ضعف رفتن‌ها ندارد. بنابراین تا «هورا» هست، سلبریتی هم هست. پس برای تداوم همان «هورا»ها تا آخرین لحظه می‌جنگد. دیگر مهم نیست آن‌چه مردم می‌گویند چیست. بلکه خودش مهم است و برای سوار شدن روی امواج است که دست به کلمه برده است. حالا که موبایل طرفداران برای گرفتن سلفی کم شده، این بار خودش دست به کار می‌شود.
موبایل را برمی‌دارد، سمت خودش می‌چرخاند و در هیبت معترض یا منتقد وضع موجود، سیاسی‌گری می‌کند. چون سیاست آب گل آلوده‌ است و سلبریتی حالا در بهترین شرایط از این منجلاب آلوده ماهی می‌گیرد. مهم نیست این اعتراض‌ها چه چیزی در پی دارند یا اصلا چه نتیجه‌ای خواهند داشت.
سلبریتی هواخواه «هورا»ست. دلش تنگ شده. عاشق آن فریادهاست. برای همین به در می کوبد، به دیوار می‌زند و گاهی حتی در صحنه‌ای رقت‌بار، رو به دیوارها ایستاده داد می‌زند «هورا»، تا صدا بچرخد و در یک پژواک توهم‌آمیز، این طور به گوش بیاید که انگار جماعتی دوباره برایش فریاد زده‌اند:
«هورااااا»....


تعداد بازدید :  151