شماره ۱۴۴۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
شگفتی‌های ذهن و بدن اشرف مخلوقات
سوال‌های بی‌جواب درباره «انسان»

سه‌گانه «ماتریکس» را به یاد دارید؟ اشاره به قدرت ذهن انسان یکی از موتیف‌های تکرار شونده در قسمت‌های اول تا سوم این فیلم بود و از خم کردن قاشق استیل تا کنترل یک جنگ آخرالزمانی را در بر می‌گرفت. در خصوص شگفتی‌های ذهن بشر بسیار خوانده و شنیده‌ایم، در حالی که شاید برای بسیاری‌مان حکم افسانه را داشته باشد، اما نباید فراموش کنیم که هر چیز عجیب و غریب غیرقابل باوری لزوماً خیالی و غیرقابل اثبات نیست!
رویا دیدن
رویا چیست؟ بعید است کسی بتواند پاسخ صریحی به این سوال بدهد. تئوری‌های زیادی در این خصوص مطرح است از جمله اینکه آدم‌ها در مورد کارها و احساساتی که در طول روز فرصت پرداختن به آن را نداشته‌اند
 خواب می‌بینند.
خوابیدن
تقریباً همه موجودات زنده عالم خواب را تجربه می‌کنند. ما بیش از یک چهارم از عمرمان را در خواب سپری می‌کنیم اما باز کسی برای این سوال که «خواب چیست؟» جواب سرراستی ندارد. فقط دانشمندان یک چیز را کاملاً مطمئن هستند، اینکه خواب برای بقای پستانداران الزامی است.
قطع عضو
شاید باورتان نشود اما بسیاری از کسانی که دچار قطع‌عضو شده‌اند حس‌هایی مثل گرما، خارش، فشار و درد را در جای خالی عضو از دست رفته تجربه می‌کنند. برخی اعتقاد دارند اعصاب عضو قطع شده ارتباطاتی جدید با نخاع ایجاد می‌کند و به فرستادن پیام‌هایی به مغز ادامه می‌دهند. یک تئوری هم بیان می‌دارد ساختار مغز طوری است که وانمود می‌کند انگار بدن بی‌نقص و کامل است.
ساعت  بیولوژیک
کنترل مواردی چون گوارش، دمای بدن، فشارخون و تولید هورمون‌ها بر عهده ساعت بیولوژیکی بدن است. محققان دریافته‌اند که شدت نور می‌تواند با تنظیم هورمون ملاتونین، این ساعت را به جلو یا به عقب ببرد.
خاطرات
ذهن سرشار از خاطرات بد، خوب، حقیقی و دروغین است. بخش هیپوکامپ که در قسمت خاکستری مغز است می‌تواند به‌عنوان یک جعبه خاطرات عمل کند. ولی این انبار چندان قابل‌ تفکیک نیست زیرا خاطرات درست و غلط هر دو یک منطقه یکسان از مغز را فعال می‌کنند.
خندیدن
می‌گویند انسان تنها موجود زنده‌ای است که می‌خندد. دانشمندان دریافته‌اند که با یک خنده خوب، سه بخش از مغز به کار می‌افتد: بخش فکر کردن که کمک می‌کند موضوع آن مسأله خنده‌دار را درک کنید، بخش حرکت که به عضلاتتان می‌گوید حرکت کنند و بخش احساس که آن حس خوشی را ایجاد می‌کند.
پیر شدن
دو تئوری در خصوص پیر شدن وجود دارد: 1- پیر شدن مثل سایر ویژگی‌های انسانی می‌تواند بخشی از ژنتیک انسان بوده و برای او فایده‌بخش باشد. 2- پیر شدن هیچ دلیلی ندارد و از تخریب سلولی که در طول زندگی فرد ایجاد می‌شود، اتفاق می‌افتد. البته محققان بر این باورند که علم خواهد توانست پیر شدن را حداقل تا دو برابر شدن طول عمر انسان‌ها به تعویق بیندازد.

 


تعداد بازدید :  325