شماره ۱۴۴۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
بایدها و نبایدهای سفر
چمدان کوچک؛ رویای سفرهای دور و دراز
این آخر هفته تصمیم دارید به سفر بروید؟ این روزها زیاد از راه‌های درست سفر برایتان می‌گوییم امروز هم بخش‌های دیگری را در نظر گرفته‌ایم که دانستنشان قطعا برای داشتن یک سفر خوب به شما کمک خواهد کرد

توصيه‌هايي براي ‌سفر در دوران‌ بارداري

بسياري از افراد معتقدند زنان در دوران بارداري بايد فقط استراحت كنند و تا جايي كه مي‌توانند كمتر تردد كنند. براي بسياري از افراد سفركردن زنان باردار رويدادي بسيار عجيب و گاه دور از ذهن به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه بارداري 9 ماه از زندگي زنان را در برمي‌گيرد و نمي‌توان به‌سادگي از کنار آن گذشت. به عقيده پزشكان، سفر براي بيشتر زنان باردار خطرناك نيست، اما بهتر است پيش از تصميم برای هر نوع سفري، ابتدا با پزشك متخصص خود مشورت كنيد. توصيه‌هايي كه در اين‌جا آورده مي‌شود، مي‌تواند در داشتن سفري بهتر و امن‌تر به زنان باردار كمك كند.
مقصدي داخلي را برگزينيد
هرچند سفر شما از نظر پزشكتان تاييد شده باشد، اما بهتر است مقصدي داخلي را برگزينيد. با ماندن در كشور محل اقامت خود، امكان دسترسي به خانواده، دوستان و از همه مهمتر پزشك معالجتان راحت‌تر است. حضور در كشور خود همچنين امكان استفاده از بيمه‌تان را فراهم مي‌كند و سبب مي‌شود تا حد ممكن از خوراك‌هاي ناآشنا با ذائقه بومي، فرهنگ‌هاي عجيب و غريب و رفتارهاي اجتماعي متفاوت به‌دور باشيد.
خودروی شخصي، بهترين گزينه
بهترين وسيله حمل و نقل براي سفر زنان باردار استفاده از خودروی شخصي است. البته نبايد تصور كرد اين توصيه به معناي تاييد رانندگي آنان است. سفر با خودرو شخصي اين امكان را براي افراد باردار فراهم مي‌كند كه هر زمان از نشستن طولاني احساس خستگي كردند، توقفي كوتاه داشته باشند، اندكي قدم بزنند يا در صورت نياز به سرويس بهداشتي يا خوردن و آشاميدن خودرو را نگه دارند.
از فعاليت‌هاي پرخطر اجتناب كنيد
بسياري از زنان باردار در طول سفر احساس بهتري نسبت به در خانه بودن دارند. اين حس و حال خوب ناشي از سفر، گاه اين توهم را در آنان ايجاد مي‌كند كه مي‌توانند به هر فعاليتي با هر ميزان سختي و خطر بپردازند. اين تصور خيلي اشتباه است. زنان باردار در طول سفر، به هر ميزان هم كه از نظر روحي و جسمي احساس سلامت دارند، بهتر است از فعاليت‌هاي سنگيني چون پياده‌روي‌هاي دشوار و طولاني، فعاليت‌هاي ورزشي و استفاده از خوراكي‌هاي ناآشنا پرهيز كنند.
ساير توصيه‌ها
  سعي كنيد در صورت امكان حتما مقداري ميوه تازه، خشكبار و ساير مواد غذايي انرژي‌زا همراه داشته باشيد. نوشيدن آب سالم به ميزان كافي نيز از نكات بسيار مهمي است كه زنان باردار بايد به آن توجه
 داشته باشند.
 بارداري و به‌تبع آن افزايش وزن معمولا به پاها فشار زيادي وارد مي‌كند. پس بهتر است كفش‌هايي مناسب با خود همراه داشته باشيد.
 برداشتن بالش شخصي كه متناسب با فيزيك بدن شماست به شما در بهتر خوابيدن در طول سفر كمك مي‌كند؛ چرا كه داشتن خواب و استراحت كافي در دوران بارداري بسيار مهم است.
 بهتر است يك كپي از مدارك پزشكي و آزمايش‌های خود را در طول سفر همراه داشته باشيد تا در صورت بروز هر مشكلي پزشكان مقصد بتوانند بهتر به شما كمك كنند.

لذت مسافرت با خودرو بدون ماشین‌زدگی

 ماشین‌زدگی یا بیماری حرکت می‌تواند به سرعت باعث خراب‌شدن تعطیلاتی که مدت‌ها در انتظارش بودید یا سفر کاری شما شود.
اختلالات گوش داخلی بر حس تعادل و حفظ آن اثر می‌گذارد و به سرگیجه، تهوع و استفراغ می‌انجامد.
این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا از بیماری حرکت در امان بمانید:  
اگر به ماشین‌زدگی حساس هستید، در یک وسیله نقلیه درحال حرکت
 چیزی نخوانید.
 پیش از مسافرت به اندازه کافی بخوابید.
  از خوردن غذاهای ترش یا چرب خودداری کنید.
 در طول سفر مقدار زیادی آب بنوشید.
  از سیگار کشیدن و استنشاق دود سیگار اجتناب کنید و در نزدیکی افراد دیگری که ماشین‌زدگی دارند، ننشینید.
  سرتان را به پشتی صندلی‌تان تکیه دهید.
 اگر مسافر خودرو هستید، به مناظر دوردست نگاه کنید؛ اگر راننده هستید، همیشه بر جاده تمرکز داشته باشید، اما چشم‌هایتان را اندکی جابه‌‌جا کنید تا همیشه بر یک نقطه متمرکز نباشید.

پشت فرمان؛ خوابیدن ممنوع

یکی از مهمترین عوامل حوادث رانندگی به‌خصوص در تعطیلات، خواب‌آلودگی رانندگان هنگام رانندگی است. در رانندگی هنگامی که ساعت‌ها ست نخوابیده‌اید، ممکن است بسیار خطرناک باشد، بنابراین برای بیدار و هشیارماندن هنگام رانندگی و دوری از حادثه این نکات را
 رعایت کنید:  
  شب قبل از رانندگی طولانی‌مدت به قدر کافی بخوابید.
 اگر زمانی وجود دارد که در آن به‌طور معمول احساس خواب‌آلودگی در شما شروع می‌شود، در طول آن زمان از رانندگی پرهیز کنید.
  اگر قصد دارید در طول شب رانندگی کنید، سعی کنید  دست‌کم بین نیمه‌شب و ساعت 6 صبح مدتی را بخوابید.
 اگر درتمام طول روز می‌خواهید رانندگی کنید،  بعداز‌ظهر خودرو را متوقف کنید و
چرتی بزنید.
 سعی کنید پس از هر 200کیلومتر رانندگی، استراحتی به خود بدهید. بایستید تا باک بنزین را پرکنید، گشتی بزنید، عضلاتتان را بکشید یا چرت بزنید.
 اگر با همراه سفر می‌کنید، بیدار‌بودن او نیز کمک‌کننده است. برای هشیار نگه‌داشتن خود با یکدیگر صحبت کنید.
 به درجه حرارت داخل خودرو هنگام رانندگی کاملا توجه کنید، چون اگر هوا بیش ازحد گرم باشد، ناخودآگاه خواب‌آلوده خواهید شد.

هر چه لازم است در چمدانی کوچک

یکی از مشکلات و معضلات اکثر مسافران، بستن چمدان است چون معمولا با کمبود جا مواجه خواهند شد. هیترپول Heather Poole، سرپرست پرواز در لس‌آنجلس است. حرفه او ایجاب می‌کند، هفته‌ها دور از خانه در سفر باشد. این سفر‌های طولانی به او آموخته چگونه چمدان سفرهای دور و درازش را ببندد.
او می‌خواهد در یک چمدان کوچک؛ سه دست لباس‌رسمی، حوله حمام، سه دست لباس شنا، سه جفت کفش- البته جفت سوم را می‌پوشید- وسایل بهداشتی و... را جا دهد. بد نیست همراه او باشیم تا بتوانیم در سفرهایمان از تجربیات این مسافر حرفه‌ای استفاده کنیم. بدون تردید استفاده از نکات و راهکارهای پیشنهادی وی در بستن چمدان‌های سفر به شما این امکان را می‌دهد که راحت، سبک و بدون اتلاف وقت سفر کنید.
نخستین نکته: لباس‌های تاشده جای بسیار زیادی می‌گیرند. به جای این کار، باید آنها را به‌ صورت فشرده لوله کنید. لوله‌کردن لباس‌ها جای کمتری اشغال کرده و کمتر هم چروک‌ می‌شوند.
دوم: همه لباس‌های لوله‌شده را در کنار چمدان قرار می‌دهیم.
سوم: اول کفش‌ها را در کنار چمدان جا می‌دهیم. بعد لباس‌های لوله‌شده را به ترتیب، شلوارها و لباس‌های ظریف‌تر روی کفش‌ها‌ چیده می‌شود.
چهارم: لباس‌ها باید مرتب، منظم و فشرده در کنار هم قرار داده شوند.
پنجم: وسایل سبک و آنهایی که ضروری و دم‌دستی هستند، باید در آخرین مرحله و روی همه لباس‌ها قرار گیرند.
ششم: لوازم بهداشتی و آرایشی هم باید در دسترس باشند مانند شانه، کیف‌دستی و... حالا چمدان به‌ راحتی بسته خواهد شد. نیازی هم به زور بازو و عرق جبین ندارد.
حالا اگر سفر شما کوتاه‌مدت است و نیاز زیادی به تعویض لباس و استفاده از سایر وسایل ندارید، این نکات در بستن چمدان به شما کمک خواهد کرد.
نکته اول: اونیفرم و شلوار خود را در کف چمدان طوری قرار دهید که ابتدا و انتهای آنها از چمدان بیرون باشد.
دوم: لباس‌هایی که چروک‌شدن‌شان زیاد مهم نیست را همراه با لوازم بهداشتی در وسط چمدان جا دهید.
آخرین مرحله: ابتدا و انتهای لباس‌هایی که بیرون گذاشته بودید را با دقت، مرتب و منظم روی لباس‌های رویی تا کنید. تمام شد. سفر خوش.


تعداد بازدید :  158