شماره ۱۴۴۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
همه آن‌چه می‌خواهید از نمایش فیلم‌های خارجی بدانید
40 سال غیبت به پایان رسید!

شهروند|   وقتی هفته گذشته پردیس‌‌های سینمایی کورش، باغ کتاب و مگامال به‌طور ناگهانی فیلم جنجالی تمام پول‌های دنیا ساخته ریدلی اسکات را به نمایش گذاشتند، ظاهر قضیه چنین بود که ممنوعیت چهار دهه‌ای اکران فیلم خارجی به پایان رسیده است. این می‌توانست خبر خوشی برای علاقه‌مندان تماشای جدیدترین آثار سینمای دنیا بر پرده سینماها باشد، اما...

آغاز داستان
نقطه آغاز ماجرا در آخرین روزهای سال گذشته بود؛ روز 20 اسفند که نظام‌نامه جدید اکران که نمایش فیلم خارجی را در انحصار موسسه رسانه‌هاي تصويري قرار می‌داد، منتشر شد.
این فرجام روندی بود که از زمان روی کار آمدن دولت دوازدهم یک‌بار دیگر داغ شده بود...
چه فیلمی؟
با نمایش تمام پول‌های دنیا و اعلام رسمی علی آشتیانی‌پور، مدیر پخش فیلم‌های خارجی، سینمای ایران رسما وارد دوران آزادی نمایش فیلم‌های خارجی شد. تمام پول‌های دنیا که با حذف کوین اسپیسی و فیلمبرداری مجدد سکانس‌های این هنرپیشه خبرساز شده بود، نخستین فیلمی است که در این طرح جدید اکران می‌شود و بنا به گفته مدیر پخش فیلم‌های خارجی، پس از سنجیدن جوانب طرح، فیلم‌های بعدی که حداقل در این سری فیلم‌های اسکاری سال پیش مثل دانکرک و سه بیلبورد... خواهد بود، در دستور کار قرار می‌گیرند.
چه سینمایی؟
نمایش فیلم‌های خارجی البته در هر سالنی مقدور نیست و فقط و فقط سینماهایی که بالای ۷ سالن داشته باشند، می‌توانند یک سالن کامل با ظرفیت ۱۵۰ صندلی به اکران فیلم خارجی اختصاص دهند. البته در تمام کشور فقط 3 سینما از چنین ظرفیتی برخوردارند و باقی سینماهایی که سالن‌های کمتری دارند، تنها می‌توانند یک تک‌سانس به این موضوع اختصاص دهند. پردیس‌های دارای ۳ تا ۷ سالن نیز می‌توانند دو سانس فوق‌العاده برای نمایش داشته باشند.
 درباره درآمدهای این اکران نیز باید گفت که ۴۰ درصد از درآمد این طرح در اختیار سینمادار قرار می‌گیرد و ۶۰ درصد باقی فروش بلیت در اختیار خانه سینما خواهد بود تا برای ساخت مرکز درمانی ویژه اهالی سینما مورد استفاده قرار گیرد.
چه قیمتی؟
در سال‌های گذشته نمایش فیلم‌های خارجی به شیوه‌ای من‌درآوردی و با نمایش دی‌وی‌دی‌های فیلم‌ها در جشنواره‌های ایران انجام می‌شد. اما مثل این که در طرح جدید اکران این معضل نیز برطرف شده و موسسه رسانه‌های تصویری حق پخش فیلم‌های خارجی را خریداری کرده است. نمایش فیلم هم زمان مشخصی ندارد و تا زمانی که از آن استقبال شود، ادامه دارد. قیمت بلیت‌ها هم ۲۰ هزار تومان است. این خود موضوعی است که حساسیت‌های زیادی را باعث شده است که چرا باید برای دیدن فیلم ایرانی 12 و برای فیلم خارجی 20هزار تومان پرداخت.
محمد قنبری، مدیر پردیس سینمایی مگامال که اعلام آمادگی کرده یک سالن از 10 سالن سینمایی خود را برای اکران فیلم‌های خارجی اختصاص دهد، درباره قیمت‌گذاری بلیت می‌گوید: چون زمان نخستین فیلم بیش از 2 ساعت بود، این قیمت را برای بلیت آن لحاظ کردیم. به هر حال چند روز بیشتر از این طرح نمی‌گذرد و فعلا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است، اما مطمئنا در ادامه مسئولان مربوطه برای قیمت‌گذاری اقدام خواهند کرد.


تعداد بازدید :  232