شماره ۱۴۴۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری منتخب مکزیک:
بادیگارد نمی‌خواهم مردم مراقبم هستند
آملو از زندگی در محل اقامت رئیس‌جمهوری سر باز زده است و قول داده که حقوق خود را کاهش دهد

آملو اخیرا به‌عنوان فرمانده کل قوا انتخاب شده است؛ درحالی‌که در یک جنگ علیه موادمخدر، جان بیش از 200‌هزار نفر را در زمانی حدود یک دهه گرفته است. روز سه‌شنبه، آندرس منوئل لوپز اوبرادور (یا به اختصار آملو) رئیس‌جمهوری منتخب چپگرای مکزیک، به دلیل نزدیک شدن بیشتر به مردم، از داشتن حق محافظ و بادیگارد امتناع کرده است.
آقای آملو پس از بحث با انریکه پنا نیه‌تو، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور در مورد انتقال قدرت به خبرنگاران گفت: «من به بادیگارد احتیاجی ندارم و این بدان معناست که شهروندان مراقب من خواهند بود و از من محافظت خواهند کرد.»
آملو 64 ساله چپگرا که روز یکشنبه رأی اکثریت مردم مکزیک را برای ریاست‌جمهوری به دست آورد، حالا شروع به تکرار وعده‌های انتخاباتی‌اش کرده است. یکی از وعده‌های او که به پیروزی‌اش کمک کرد تا بر کشوری با 53‌میلیون فقیر ریاست کند، همین بود.
آملو در زمان کارزار انتخاباتی‌اش در ماه می گفته بود: «من نمی‌خواهم هرجا می‌روم با بادیگارد و محافظ بروم و از شما مردم می‌خواهم که از من محافظت کنید و مراقبم باشید.» خوزه آنتونیو کرسپو، یک تحلیلگر سیاسی در مرکز مطالعات و تحقیقات اقتصادی مکزیک اقدام آقای آملو را «بی‌مسئولیتی محض» توصیف کرده است.
خوزه آنتونیو کرسپو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است:   «این نوع حرف زدن، کمی عوام‌فریبانه است که بگوید: من درست مثل بقیه مردم هستم و هیچ امتیازی نسبت به آنها ندارم، در صورتی که او یک شهروند معمولی نیست، او رئیس‌جمهوری یک کشور است، یعنی کسی که بخش مهمی از ثبات و حاکمیت قانون یک کشور به امنیت و سلامت او وابسته است.»
آقای آملو قول‌های پوپولیستی دیگری هم داده است؛ از جمله:  
امساک از زندگی در محل اقامتگاه ریاست‌جمهوری قرن نوزدهم. او اخیرا در یک جمع قول داد که ساختمان‌های مکزیک را برای مردم تغییر خواهد داد و گفته است: «من در هیچ نوع عمارت بزرگی زندگی نخواهم کرد.» او همچنین قول داده است که هواپیمای ریاست‌جمهوری را بفروشد و مقامات بلندپایه کشور را از استفاده از هواپیماها و بالگردهای شخصی منع کند: «همه اینها به پایان خواهند رسید. ما قرار نیست یک دولت ثروتمند با مردمی فقیر داشته باشیم.»
قول دیگری که آقای آملو داده، این بوده است که حقوق و دستمزد ریاست‌جمهوری و افراد نزدیک به قدرت را کاهش دهد. او گفته است: «من قرار است نصف حقوقی را دریافت کنم که پنا نیه‌تو دریافت می‌کرد... و ما حقوق افرادی که در سطوح بالا هستند را نیز کاهش خواهیم داد تا بتوانیم حقوق افراد پایین‌دست را افزایش دهیم. معلمان حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد، همچنین پرستاران، پزشکان، پلیس، سربازان، تفنگداران و دهقانان.»
ظاهرا قول‌ها و تعهدات آقای آملو را بسیاری از مردم باور کرده‌اند. روسلو رابرز، یک نقاش است که روز یکشنبه برای جشن پیروزی آقای آملو به خیابان آمده بود. او گفت: «ما بسیار خوشحالیم، اما روزی که او رسما رئیس‌جمهوری می‌شود (روز تحلیف)، بسیار خوشحال‌تر خواهیم بود.»


تعداد بازدید :  168