شماره ۱۴۴۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
رئیس سازمان استاندارد:
16 خودرو، استانداردتر شدند

شهروند| نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد می‌گوید: با وجود برگشت تحریم‌ها و شرایط خاص اقتصاد سختگیرانه، می‌خواهیم استاندارد خودروها را دنبال کنیم و البته 16 خودرو هم موفق به دریافت این استانداردهای سختگیرانه شده‌اند. با این حال، ماجرای استانداردسازی خودروهای داخلی همیشه با کش‌وقوس‌های زیادی همراه بوده است. در هر مقطعی که سازمان ملی استاندارد برای خودروهای داخلی استانداردهای جدیدی وضع می‌کند، مقاومت‌های زیادی از طرف تولیدکنندگان آغاز می‌شود. معمولا خودروسازان درشرایطی حاضر به اجرای استانداردها می‌شوند که بتوانند افزایش قیمت داشته باشند. این‌بار اما ظاهرا سازمان ملی استاندارد جدی‌تر از همیشه پیگیر اجراشدن استانداردهای ضروری برای خودروها شده و درصورتی که یک کارخانه نتواند استانداردهای لازم را پیاده کند، ممکن است با توقف محصول روبه‌رو شود.
16 خودرو استاندارد شدند
مهلت دوم سازمان ملی استاندارد برای افزایش استانداردهای خودروهای تولید داخل ابتدای تابستان ‌سال‌جاری است. نخستین مهلتی که سازمان ملی استاندارد برای استانداردسازی به خودروها داده بود، زمستان ‌سال گذشته بود. سازمان ملی استاندارد، ابتدای دی‌ماه ‌سال گذشته را زمان اعمال اجباری برخی استانداردها اعلام کرد. براین اساس، اگر کارخانه‌ای در اعمال این استانداردها ناموفق بود، تولید و واردات خودروهایش متوقف و از دستور کار خودروسازان خارج شد. مرحله دوم استانداردسازی خودروهای داخلی ابتدای تابستان‌ سال‌جاری است. در بررسی‌های سازمان ملی استاندارد در این مرحله برای اعمال استانداردهای 63گانه، تا تاریخ یکم تیرماه 97، 16 خودرو موفق به دستیابی به استانداردهای 63گانه شدند.
یک مرحله دیگر برای استانداردسازی خودروهای ایرانی باقی مانده است. البته در این مرحله ممکن است برخی آپشن‌ها شامل حال خودروهای سواری نشود اما آن‌چه اهمیت دارد این است که تمام استانداردهای لازم که قرار است حافظ جان سرنشینان یک خودرو و عابران پیاده باشد، به بهترین شکل ممکن رعایت شود. در مرحله سوم استانداردسازی خودروها که تا اول دی‌ماه ادامه دارد، 22 استاندارد دیگر نیز به خودروها اضافه می‌شوند.
پراید هنوز استاندارد نیست!
درحالی که سری جدید تولید خودروی پراید در شرکت سایپا آغاز شده اما طبق اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد، این خودرو هنوز مدارکی مبنی بر رعایت و اعمال استانداردهای جدید را ارایه نکرده است. این درحالی است که خودروهای تولید داخل از پاییز ‌سال گذشته برای استانداردسازی فرصت داشته‌اند اما هنوز شرکت سایپا برای تولید پراید موفق به ارایه مدارک برای استانداردبودن این خودرو نشده است. براین اساس، اگر مسئولان این شرکت تا دی‌ماه ‌سال‌جاری هم نتوانند موفق به استانداردسازی پراید شوند، این خودرو از چرخه تولید خارج خواهد شد.
مرحله سوم استانداردسازی
سختگیرانه‌تر می‌شود
براساس شنیده‌ها، مرحله سوم استانداردسازی برای خودروهای داخلی سختگیرانه‌تر خواهد شد. مرحله اول استانداردسازی خودروها، بهبود وضع مصرف سوخت و انرژی را شامل می‌شده است. در مرحله سوم و پایانی استانداردسازی خودروها، آن‌چه بیشتر از هرچیز دیگر قرار است مورد توجه قرار بگیرد، افزودن آپشن‌هایی به خودرو‌ها برای حفظ جان سرنشینان خودرو و عابران پیاده است. اضافه‌شدن آپشن‌هایی مثل عبور از خط ممتد، آلارم به راننده هنگام نزدیک‌شدن به عابرپیاده و توقف خودرو در هنگامی که راننده قادر به کنترل آن نیست، استانداردهایی هستند که حتما باید به خودروهای سواری اضافه شوند. البته شرکت‌های خودروسازی بارها با اضافه‌شدن این آپشن‌ها به خودروهایشان به دلیل هزینه‌های زیادی که به شرکت تحمیل می‌شوند، مخالفت کرده‌اند.


تعداد بازدید :  255