شماره ۱۴۴۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
شرط رئیس‌جمهوری در نشست خبری با همتای اتریشی
منافع ایران تضمین شود برجام را ادامه می‌دهیم

شهروند| روسای جمهوری اسلامی ایران و اتریش دیروز در یک نشست خبری بر ضرورت گسترش و تحکیم روابط دو کشور تأکید کردند. برجام حراست از منافع ایران در مقابل کینه‌توزی‌های آمریکا، روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی، دوران یک‌جانبه‌گرایی قدرت‌های بزرگ و فروش نفت ایران از موضوعات مورد بحث طرفین بود.
 ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد
رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورتی که ایران بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد و اگر بقیه امضاکنندگان توافق بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.
اراده دو کشور در ادامه روابط تجاری و اقتصادی است
حسن روحانی افزود: اتریش برای ما به ‌عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است و روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها سال قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است. وی ادامه داد: پس از برجام، تبادل هیأت‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم.
برجام یک توافق مهم برای ایران و اتحادیه اروپا است
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از برجام به‌ عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان نام برد و اظهار کرد: کار آمریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر آمریکا و ضرر دیگران خواهد بود؛ یعنی تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرده به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف ملی دیگران تصمیمی را  اتخاذ می‌کند. روحانی خاطرنشان کرد: ماندن ایران در صورتی است که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این دو کفه باید کاملا متوازن باشد و اگر غیرآمریکا بقیه امضاکنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد. وی گفت: امیدواریم همان‌گونه که همه کشورها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند، در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش ‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم.
دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده است
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: در مذاکرات بر این نکته تأکید کردیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند؛ چرا که این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است. خرسندم به دو کشوری مسافرت کرده‌ام که تاثیرگذار در توافق برجام و میزبان مذاکرات بودند تا توانستیم به موفقیت دست یابیم.
بازگرداندن کامل صلح و امنیت به نفع منطقه
 و جهان خواهد بود
روحانی مسائل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت‌وگو با مقام‌های اتریشی بیان کرد و گفت: در همین ارتباط در خصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه، لزوم کمک‌رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها ازجمله آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردیم. وی تصریح کرد:   بازگرداندن کامل صلح و امنیت به این کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنین راجع به مسائل دیگر بین‌المللی با هم گفت‌وگوهایی داشتیم. نظرات ایران و اتریش در مسأله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات ما نزدیک و شبیه به هم است. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث استحکام روابط ایران و اتریش به ‌عنوان دو کشور دوست شود.
عقد قرارداد برای مدیریت آب
رئیس‌جمهوری عصر روز گذشته و پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات سوییس، برن را به مقصد وین پایتخت اتریش ترک کرد. پس از مراسم استقبال، مذاکرات خصوصی روحانی و الکساندر فان دربلن رئیسان‌جمهوری دو کشور در کاخ هوفنهایم آغاز شده است. دفتر صدر اعظم اتریش در آستانه سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به وین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور و اتحادیه اروپا مصمم به حفظ قراردادهای بانکی با ایران در شرایط سخت کنونی هستند. براساس این بیانیه رئیس‌جمهوری ایران و همچنین سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در جریان این سفر بر ضرورت اجرای برجام تأکید خواهند کرد. در جریان این سفر چند تفاهمنامه ازجمله قراردادهایی در زمینه همکاری در حوزه‌های حمل‌ونقل و مدیریت آب بین دو کشور امضا خواهد شد. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که روحانی را در این سفر همراهی می‌کند، در دیدار رئیس دفتر اقتصادی اتریش قراردادی با عنوان «اتریش-ایران، چشم‌اندازهای همکاری‌های اقتصادی» را امضا می‌کنند. تعداد زیادی شرکت اتریشی در ایران فعال هستند. اتریش و اتحادیه اروپا مصمم هستند قراردادهای بانکی با ایران را در شرایط سخت کنونی حفظ کنند.


تعداد بازدید :  119