شماره ۱۴۴۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
عدد روز

8.6  درصد کاهش واردات خودروی سواری

واردات پارسال خودروی سواری 70 هزار و 75 دستگاه بود که نسبت به سال 1395 از نظر شمار 8.6 درصد و از نظر ارزش 8.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد. خودروسازان کشور پارسال یک میلیون و 534 هزار دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید کردند که این میزان تولید نسبت به سال پیش از آن از رشد 13.7 درصد برخوردار بود. میزان تولید انواع خودرو در سال 1395 به یک میلیون و 350 هزار دستگاه رسید. از سوی دیگر، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که پارسال ارزش واردات 70 هزار و 75 دستگاه خودروی سواری، یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار بود.

40 درصد گران‌ترشدن آهن

 محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان از افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت آهن و میلگرد خبر داد و گفت: این میزان افزایش 8 درصد از گرانی‌های اخیر مسکن را شامل می‌شود. در حالی که بازار آهن خرداد ماه پارسال افزایش ۵۲ درصدی قیمت را تجربه کرد و هر کیلوگرم شمش آهن یک‌باره از ۱۳۵۰ تومان به ۲۰۵۰ تومان رسید، امسال هم این بخش مجددا با افزایش قیمت مواجه شده است. رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد از هزینه ساخت‌وساز صرف آهن می‌شود، 8 درصد از گرانی‌های اخیر بخش مسکن مربوط به افزایش قیمت در این بخش است. آزاد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از کالاها تولید داخل هستند، افزود: در کشور مواد اولیه مرغوب همچون سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، گاز و همچنین کارگر ارزان‌قیمت داریم؛ بنابراین نباید با افزایش نرخ ارز گرانی داشته باشیم.

10 ایرلاین  با کمتر از 10 هواپیما

صنعت هوانوردی ایران در سال‌های اخیر دچار تغییرات شگرفی شده که در دو حوزه بیشترین نمود را داشته است.  سازمان هواپیمایی کشوری در دوره‌ای که اقتصاد صنعت هوانوردی دنیا به سمت ادغام شرکت‌های متعدد هواپیمایی با هدف کاهش چارت اداری و چابک‌سازی شرکت‌ها و نیز گسترش تعداد مسیرهای پروازی و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار هوانوردی اقدام می‌کنند، توسعه کمّی شرکت‌های هواپیمایی داخلی را در دستور کار قرار داده و برای صدور موافقت اصولی، موسسان شرکت می‌توانند با ۲ فروند و برای آغاز عملیات‌های پروازی با ۵ فروند هواپیما، اقدام به راه‌اندازی شرکت هواپیمایی جدید کنند. موضوعی که سبب‌شده از مجموع ۱۶ شرکت دارای مجوز فعالیت عملیات هوانوردی (بدون در نظر گرفتن ایرلاین‌های دارای موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری که هنوز فعالیت عملیاتی خود را آغاز نکرده‌اند) ۱۰ شرکت هواپیمایی تعداد ناوگانشان کمتر از ۱۰ فروند باشد.


تعداد بازدید :  187