شماره ۱۴۴۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
«خس و خاشاک» کارون عامل آتش سوزی «پل سیاه» اهواز

شهروند| پل سیاه، قدیمی‌ترین پل اهواز متعلق به دوره پهلوی اول که در آثار ملی کشور ثبت‌شده در آتش سوخت.
بعدازظهر پنجشنبه ۱۴ تیرماه؛ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با گرفتن یک خبر از آتش‌سوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفت. در این حادثه خاروخاشاک، نیزارهای اطراف و تعدادی تنه درخت دستخوش آتش قرار گرفته و با توجه به گرمای هوا و خشک‌بودن بوته‌ها و نیزارها، حریق خیلی سریع گسترش پیدا می‌کند و پل سیاه هم آتش می‌گیرد. به گفته‌ علی‌تراب‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز، نخست آتش‌سوزی در قسمت نیزار و خس‌وخاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده و با توجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودروری آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. هرچند آتش‌نشانان موفق به اطفای حریق شدند، اما علت حادثه تاکنون نامشخص است.
در‌ سال ۱۳۰۸ خورشیدی هنگامی که راه‌آهن جنوب و سراسری ساخته می‌شد، پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به «پل سیاه» معروف شد.  این پل درواقع با سازه‌ فلزی و فندانسیون بتنی‌اش به جای پل تاریخی «شادروان» از دوره‌ ساسانیان و به طول ‌هزار و ۵۰ متر در دوره‌ پهلوی اول ساخته شده است؛ پلی با ۵۲ پایه نگه‌دارنده برای ستون‌ها که عرض آن 6 متر است. اتصال و ارتباط خط‌آهن بندر امام‌خمینی(ره) در جنوب استان خوزستان به راه‌آهن سراسری خرمشهر تهران را اصلی‌ترین کاربرد این پل می‌نامند. اين پل در زمان جنگ جهاني دوم به‌عنوان مسير حمل آذوقه نيرو و مهمات نيروهاي متفقين مورد استفاده قرار مي‌گرفت و به دليل تاثيري كه در پيروزي متفقين داشت، به آن لقب پل پيروزي داده شد. براساس اسناد و تصاویر باقی‌مانده از پل تاریخی، بخش میانی پل یک بار دیگر در‌ سال ۱۳۴۴ آتش گرفته است.  
البته شهریور ۹۳؛ عاطفه رشنویی، معاون وقت میراث فرهنگی خوزستان درباره وضع «پل سیاه» اهواز به ایسنا گفته بود: قصد داریم با اداره کل راه‌آهن تفاهمنامه‌ای را برای حفظ و نگهداری آن منعقد کنیم، ولی هنوز هیچ برنامه خاصی برای این کار نداریم، چون «پل سیاه»، پلی زنده است و به حیاتش ادامه می‌دهد و جزو آثار و المان‌های شهر اهواز است، فقط باید حفاظت و نگهداری شود. پل سیاه اهواز  ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


تعداد بازدید :  297