شماره ۱۴۴۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
سیدحسن موسوی‌فرد، مدیر تولید مستند «به وقت جام» در گفت‌وگو با «شهروند»:
چرا باید با فردوسی‌پور هماهنگ کنیم؟

  ایده «به وقت جام» از کجا آمد؟
ما در گروهمان طرح‌های مختلفی داشتیم که در آنها دنبال آشنایی مردم با فرهنگ کشورهای مختلف بودیم. ایام جام‌جهانی هم با توجه به فوتبال و حضور فرهنگ‌های متفاوت در جام فرصت مناسبی بود که بتوانیم این ایده را عملیاتی کنیم. طبیعتا اکثر برنامه‌سازانی که در این ایام در حوزه فوتبال برنامه تهیه می‌کنند، سعی دارند کشورها را با نگاه خودشان معرفی کنند و نکاتی از فرهنگ، سیاست، اقتصاد و سبک زندگی‌شان را به تصویر بکشند. ما هم تقریبا سعی کردیم در این فضا کار را پیش ببریم.
  چطور کشورها را انتخاب کردید؟
بنای ما این بود که هر چقدر بتوانیم برای کشورهایی که در جام هستند کار بسازیم، اما با توجه به فرصت سیال‌بودن، فرصت جام‌جهانی و این‌که مثلا کشوری حذف می‌شود و کشوری صعود می‌کند... سعی کردیم آنهایی که مهم و در چشم‌اند و برای مردم جذاب‌ترند را انتخاب کنیم. تعدادی از آنها پخش شده و تعدادی دیگر در آینده پخش می‌شود.
 یعنی صرفا لابه‌لای «بیست‌هجده» پخش نخواهد شد و در آینده هم ادامه دارد؟
با توجه به فرصت جام‌جهانی در همین ایام پخش می‌شود و بعدش منطقی ندارد، البته ممکن است در فرصت‌های بعدی و در بازی‌های جام ملت‌های آسیا هم این کار را انجام دهیم.
 شما برای تهیه یا پخش این مستند با تیم آقای فردوسی‌پور و برنامه‌سازان «بیست‌هجده» هماهنگی‌ای داشته‌اید؟
عرض کنم که اصلا دلیلی وجود نداشته که بخواهیم این کار را انجام دهیم؟ چون ما برای شبکه سه برنامه را تولید می‌کنیم. زمان پخش را خود دوستان و مدیران شبکه سه هستند که تصمیم می‌گیرند. من در جریان انجام هماهنگی یا عدم‌هماهنگی نیستم.
 زمان پخش را چطور؟ شما تصمیم گرفتید که بین «بیست‌هجده» باشد یا مدیران شبکه؟
این موارد به صورت تعاملی با شبکه پیگیری می‌شود. این‌جوری نیست که ما زمانی را پیشنهاد بدهیم و شبکه بپذیرد؛ یا شبکه زمانی را پیشنهاد بدهد و ما بپذیریم، چون بالاخره برای ما محتوا مهم است و هر تایمی ارزش پخش ندارد، در عین حال شبکه هم در ایام جام‌جهانی محدودیت‌های خودش را دارد، نهایتا این‌که زمان پخش قاعدتا با صلاحدید دوستان شبکه انتخاب شده است.
  با این گزاره که «به وقت جام، یک نگاه سیاسی به فوتبال دارد» موافقید؟
نه. شاید 10‌درصد از ماجرای کشورها سیاست باشد. همه چیز هست؛ از سبک زندگی تا چیزهای دیگر.
 چه بازخوردی از مردم گرفته‌اید؟
بازخوردها همه طیف را شامل می‌شود؛ هم مثبت و هم منفی. ما خیلی فرصت بازخورد پیدا نکردیم. چون مستند یک‌بار بیشتر پخش نمی‌شود و آن هم در زمانی است که مردم فوتبالی دیده‌اند و می‌روند استراحت کنند. اما خب از شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای مثبت و انتقادی گرفته‌ایم.
  من به فرم مستند کاری ندارم، اما به لحاظ محتوا و با توجه به سابقه تیم سازنده «به وقت جام» این انتقاد وجود دارد که شما دنبال کنایه به دولت و برنامه‌هایش بوده‌اید؟
هر برنامه‌سازی، یک نگاهی برای خودش دارد. طبیعتا برنامه‌سازی ما در این فضاست. اما این‌که بخواهیم بگوییم نگاه مستقیم ما کنایه به دولت بوده، اشتباه است. اما قاعدتا برنامه‌ساز سعی کرده نکاتی را انتخاب کند که به درد جامعه ما بخورد؛ از اخلاقیات مردم گرفته تا مباحث سیاسی و اقتصادی. ما این کار را برای جامعه ایران و با توجه به فضای روز جامعه ساخته‌ایم. ما کاری تهیه می‌کنیم که به درد مخاطب بخورد و برداشت روبه‌جلویی داشته باشد.
 در برخی از قسمت‌ها اینطور به نظر می‌آید که برخورد اغراق‌آمیزی با وضع کشورها صورت گرفته، یا مثلا این‌که در انتخاب مصاحبه‌شونده‌ها دقت خیلی‌ خاصی شده و در روایت‌هایشان دخل و تصرف داشته‌اید. مثلا در قسمت عربستان ما با دانشجوی ایرانی‌ای روبه‌رو می‌شویم که برای تحصیل به این کشور رفته و خیلی اغراق‌آمیز درمورد وضع حرف می‌زند. نظر شما؟
ما دخل و تصرفی نداشته‌ایم و روایت‌ها همان‌هایی‌ هستند که افراد دیده‌اند. ما سعی کرده‌ایم چیزی را که برایش سند وجود دارد، بیان کنیم. ممکن است مخاطبان حرف‌های زیادی بزنند، اما ما دنبال سندهایی هستیم که معادل تصویری هم داشته باشند.


تعداد بازدید :  294