شماره ۱۴۴۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
هورا ... کوپن!

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس
[email protected]

احمد توکلی پیشنهاد داده نظام کوپنی دوباره احیا شود. چقدر عجول تشریف دارید؟ من اصلا قصد ندارم این حرف را نقد کنم و در این مورد طنز بنویسم. اصلا و ابدا. زود قضاوت نکنید. حالا اگر ما همیشه یک جمله از کسی نقل می‌کنیم و بعد آن جمله را به چالش می‌کشیم، دلیل نمی‌شود شما پیشداوری و فکر کنید این بار هم شعبان است. نخیر همیشه شعبان یک بار هم رمضان. این بار اتفاقا قصد دارم در دفاع از احمد توکلی و نظریه‌اش مطلب بنویسم.
از نظر بنده هم احیای سیستم کوپنی خیلی امر پسندیده‌ای است و برای بهتر شدن و کارایی بیشتر این طرح اتفاقا پیشنهادهایی هم دارم که حتما بعدا به صورت جزوه در اختیار احمد توکلی قرار خواهم داد و اما پیشنهادهای کوپنی من: (یادش بخیر قدیم‌ها تا فرهنگستان برای کوپن معادل فارسی برگزید و گفت به این پدیده بگویید کالابرگ، کوپن را برچیدند. برای همین من کماکان به این پدیده می‌گویم کوپن که یک‌وقت دوباره از دست ندهیمش.)
یک. بنده پیشنهاد می‌کنم اولین محصولی که در نظام هدفمند کوپنی مورد عنایت قرار بگیرد همین برق باشد. دولت باید برق را جیره‌بندی کند. حسنش چیست؟ حسنش این است که وقتی برق نیست رادیو و تلویزیون و وای‌فای هم از کار می‌افتد. این طوری ما کمتر در جریان اخبار افتضاح کشورهای دیگر قرار می‌گیریم و فقط دلمان برای خودمان می‌سوزد و غم مردم غرب و شرق و اروپا و خاور دور را نمی‌خوریم. بدین ترتیب آمار مراجعه به روانپزشکان هم کم می‌شود و ما می‌توانیم به صادرات روانپزشک به اروپا روی بیاوریم.
دو: مورد دیگری که باید به خدمات کوپنی اضافه شود، استفاده از خودروی پراید است. بدین ترتیب هر شهروند ایرانی باید در طول ماه حداقل هفت ساعت و با ارایه کوپن هوشمند از سرویس پراید سواری استفاده کند. حسنش چیست؟ اولا هرچیزی را کوپنی کنید محبوب می‌شود و قیمتش در بازار آزاد می‌رود بالا. با این ترفند دارایی بخشی از طبقه ضعیف جامعه که پراید دارند را افزایش داده و به طبقات بالا هلشان می‌دهیم. علاوه بر این با کوپنی کردن پراید و به تبع آن کاهش زمان استفاده از این ابوطیاره، آمار مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد. همچنین قشر ثروتمند جامعه هم مجبور است برای این‌که کوپنش نسوزد از این ارابه استفاده کند و حالش جا بیاید. این موضوع به کاهش اختلاف طبقاتی نیز کمک می‌کند.
سه: از قدیم گفته‌اند «تا سه نشه بازی نشه.» بهترین پیشنهاد کوپنی من در همین پیشنهاد سوم ارایه می‌شود. بسته پیشنهادی‌ای دارم بهتر از بسته‌های پیشنهادی اروپا در مذاکرات 1+4.  به نظر من یکی از مهمترین چیزهایی که باید کوپنی شود و نظارت خیلی سفت و سختی هم بر اجرایش صورت پذیرد، کوپنی‌کردن سخنرانی‌ها و حرف‌زدن مقامات مسئول و اجرایی است. یکی از مشکلات کشور این است که مقامات خیلی حرف می‌زنند و اگر حرف‌زدنشان را کوپنی کنند و با اعلام شماره کوپن، موعد و مقدار حرف‌زدنشان مشخص شود، خیلی از مشکلات کشور، خودشان دمشان را می‌گذارند روی کولشان و
فرار می‌کنند.


تعداد بازدید :  332