شماره ۱۴۴۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
مذاکرات 1+4 بعد از ارایه بسته اولیه پیشنهادی اروپا همچنان ادامه دارد
Blocking Status لطفا !

شهروند | دیروز سلسله نشست‌های وزیران خارجه ایران، آلمان، فرانسه، چین، انگلیس و فدریکا موگرینی آغاز شد.
 این نشست نخستین نشست وزیران خارجه پس از خروج آمریکا از برجام است که در سطح وزیران برگزار می‌شود که البته وزیر خارجه انگلیس به دلیل شرکت در نشست بریگزیت در آن حضور نیافت و معاون او به جلسه آمد. این نشست بعد از ارایه بسته اقتصادی اروپا به ایران برای جبران خروج آمریکا از برجام برگزار شد، بسته‌ای که حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری کشور آن را مأیوس‌کننده خواند و بلافاصله بعد از دریافت آن در یک گفت‌وگوی تلفنی به آنگلا مرکل صدرآعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که این بسته دربرگیرنده تمام خواسته‌های ایران نیست و بعد هم بر ضرورت توجه جدی به نکات مدنظر و تأمین خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران برای ادامه روند همکاری‌ها در اجلاس وزرای خارجه ۵ کشور در وین تأکید کرد.
حساسیت جلسه دیروز وزرای امور خارجه کشورهای ایران و 1+4 به حدی بود که خیلی از کارشناسان این نشست‌ها را تلاش برای رسیدن به برجامی دیگر توصیف می‌کردند. درنهایت این نشست دوساعت‌ونیمه عصر دیروز تمام شد و موگرینی بیانیه پایانی آن را قرائت کرد. در این بیانیه آمده بود که تمام طرف‌های برجام بر لزوم ادامه اجرای این توافق و پایبندی به تعهداتشان تأکید و توافق کردند که صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران باید ادامه یابد و به‌علاوه نشست‌های کمیسیون مشترک، ازجمله در سطح وزیران ادامه داشته باشد. طبق بیانیه پایانی نشست، شرکت‌کنندگان توافق کردند تا به پیشرفت‌ها (برای حفظ برجام) تحت بازبینی دقیق ادامه دهند و کمیسیون مشترک، ازجمله در سطح وزیران کماکان تشکیل جلسه دهد تا تلاش‌های مشترک به پیش رانده شود. در این بیانیه همچنین آمده است که طرف‌های توافق بر لزوم ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران تأکید کرده‌ و خواستار ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند.
محمدجواد ظریف، نخست‌وزیر کشورمان هم بعد از پایان این جلسه به خبرنگاران گفت: «امروز بر این تأکید کردیم که باید مردم ایران منافع برجام را ببینند. این را همه اعضای باقیمانده برجام تأکید کردند. آن‌چه به‌عنوان تعهد و اقدامات مطرح شده که الزاما همه‌اش علنی اعلام نشده، باید عملی شود تا ببینیم منافعش را می‌بریم.»
او در مورد زمان‌بندی اجرای تعهدات اروپایی‌ها هم گفت: «برای اجرای توافقات زمان‌بندی هم وجود دارد که مطابق زمان‌بندی تحریم آمریکاست. یعنی قبل تحریم آمریکا باید اعمال شده باشد. ما اعلام کرده‌ایم که اBlocking Status باید تا قبل از اجرای تحریم‌های آمریکا عملیاتی شود. بانک سرمایه‌گذاری اروپا هم در تاریخ مشخصی فعال می‌شود.» ظریف درنهایت اعلام کرد که مشروح آن‌چه در این جلسه گذشته به تهران آورده می‌شود تا مسئولان درباره ادامه مذاکرات تصمیم بگیرند.»
 گفته می‌شود که اگرچه وزرای خارجه کشورهای طرف مذاکره به وطنشان برگشته‌اند اما جلسات در سطح کارشناسان برای شفاف‌سازی جزئیات توافق هنوز هم ادامه دارد.


تعداد بازدید :  170