شماره ۱۴۴۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۷ تير
صفحه را ببند
اعدام رهبر فرقه «حقیقت عالی» در ژاپن

رهبر یک فرقه آخرالزمانی و 6 عضو دیگر این گروه در ژاپن اعدام شدند. این افراد در سال ۱۹۹۵ با پخش گاز اعصاب سارین در متروی توکیو باعث کشته‌شدن ۱۳ تن و مجروح‌شدن هزاران نفر از مسافران مترو شدند. اوم شینریکیو به معنای «حقیقت عالی» نام فرقه‌ای است که آموزه‌های بودایی و هندو را با پیشگویی‌های آخرالزمانی تلفیق کرده است. این فرقه که توسط فردی به نام «شوکو آساهارا» در سال ۱۹۸۴ بنیان گذاشته شد، پس از حمله به متروی توکیو در بسیاری از کشورها به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.
طی این حمله که در ماه مارس سال ۱۹۹۵ در متروی پرتردد توکیو روی داد، ۱۳ نفر کشته و دست‌کم ۵۸۰۰ نفر زخمی‌ شدند. برخی از مجروحان این فاجعه همچنان با عواقب مسمومیت توسط گاز سارین دست به گریبانند و 70درصد از قربانیان هنوز از اختلالات بینایی رنج می‌برند.
تصاویر این حمله تروریستی بسیاری را در جهان تحت تأثیر قرار داد و تصور مردم ژاپن از امنیت عمومی کشورشان را خدشه‌دار کرد. این فاجعه همچنین تأثیری عمیق بر سیاست‌های امنیت عمومی این کشور گذاشت تا جایی که تا به امروز استفاده از سطل‌های زباله غیرشفاف در مکان‌های عمومی ژاپن ممنوع است.
شیزو ماتسوموتو، معروف به شوکو آساهارا، بنیانگذار ۶۳ ساله این فرقه نخستین فردی بود که به دار آویخته شد. وی در سال ۲۰۰۴ میلادی به همراه ۱۳ تن از اعضای فرقه مجرم شناخته شد.
وی در آن زمان درباره پیشگویی خود از آخرالزمان ادعا می‌کرد که در زمان سفر کرده و به سال ۲۰۰۶ میلادی رفته و با مردم درباره جنگ جهانی سوم سخن گفته است. این فرقه در اوج فعالیت خود دست‌کم ۱۰ هزار عضو در ژاپن و کشورهای دیگر داشت. برخی از اعضای آن در منطقه‌ای واقع در دامنه کوه فوجی زندگی می‌کردند. آنها در این مکان آموزش‌هایی عجیب می‌دیدند و سلاح‌هایی نظیر گاز سارین جمع‌آوری کرده بودند. در مدت زمان محاکمه رهبر فرقه و اعضای دخیل در حمله متروی توکیو که سال‌ها به طول انجامید، هیچ یک از آنان انگیزه خود از این حمله شیمیایی را آشکار نکردند.

 


تعداد بازدید :  507