شماره ۱۴۴۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۷ تير
صفحه را ببند
اقبال مسکن مهر بعد از یک دهه
با کاهش قدرت خرید مردم، خریدوفروش واحدهای مسکونی مهر رونق گرفت

شهروند| «اقبال به مسکن مهر روی آورده است» احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده است که مسکن گران در تهران باعث شده که مردم به سمت خرید مسکن مهر گرایش پیدا کنند. مصطفی قلی‌‌خسروی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک، مهر تأییدی بر این موضوع می‌زند و بر این باور است: «درحال حاضر با وجود گرانی بازار مسکن مردم به اطراف تهران روی آورده‌اند؛ چراکه دیگر توان خرید خانه در تهران را ندارند، همچنین نباید تأثیر روانی مسکن مهر را از یاد برد.» البته این موضوع طبیعی است و با کاهش قدرت خرید مسکن، تقاضا به سمت حاشیه شهرها می‌رود.  این موضوع درحالی رخ می‌دهد که تا پیش از این اخبار زیادی در رسانه‌ها منتشر شده بود مبنی بر این‌که خریدوفروش مسکن مهر ممنوع است حالا اما آخرین خبرها حاکی از آن است که این ممنوعیت‌ها برداشته شده است و خریداران نگران معامله این ساختمان‌ها نباشند.   مصطفی قلی‌خسروی در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «در دولت گذشته یعنی زمان آقای احمدی‌نژاد و نیکزاد معامله مسکن مهر ممنوع شده بود، اما در دولت یازدهم این رویه تغییر کرد و این ممنوعیت برداشته شده است.»
107‌هزار مسکن مهر امسال تحویل داده می‌شود
 به گفته قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی، اگر 1400‌میلیارد تومان تأمین شود، امسال به 107‌هزار مسکن مهر تحویل خواهد شد. البته ستاد اقتصاد مقاومتی تحویل 150‌هزار واحد را تکلیف کرده که ما هم کار ساخت این تعداد واحد را به اتمام رسانده‌ایم و باید اعتبارات مورد نیاز به دستگاه‌های ذیربط پرداخت شود تا از آن محل زیرساخت‌ها را به اتمام برسانیم.  اصغری‌مهرآبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته؛ درحال حاضر220‌هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است، از این تعداد مسکن مهر باقیمانده 100‌هزار واحد فاقد متقاضی است که برای استفاده از آنها از دولت مجوزهایی را دریافت کرده‌ایم.  حالا در تهران از پروژه مسکن مهر پردیس 60‌هزار واحد به اتمام رسیده و درحال حاضر 20 الی 22‌هزار واحد دیگر باقی مانده است.  ساخت واحدهای باقیمانده از  حل آورده نقدی مردم و تسهیلات بانکی است و بانک هم تا 40‌میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ارایه می‌دهد و مابقی آن را باید خود مردم بیاورند. نیاز اساسی ما در پردیس اعتبارات برای اتمام زیرساخت‌هاست. این جملات را اصغری‌مهرآبادی می‌گوید.
هشدار به خریداران مسکن مهر
حالا درشرایطی که گفته می‌شود، تقاضا به سمت مسکن مهر رفته است. قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این زمینه می‌گوید: «این وام تنها مشمول خریداران اولیه است، به همین جهت زمان نقل و انتقال مسکن باید هوشیار بود که مبادا این مسکن بدهی دارد یا از این وام استفاده کرده.» یکی از راحت‌ترین راه‌های به نتیجه‌رسیدن، گرفتن استعلام منزل است.
مسکن مهر گران شد
با افزایش تقاضا به سمت مسکن مهر، قیمت این واحدها هم به‌طور قابل توجهی رشد کرده است و در برخی مناطق حاشیه تهران تا متری 3‌میلیون تومان هم می‌رسد. اصغری‌مهرآبادی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به ارزش‌افزوده‌ای که در مسکن مهر برای متقاضیان ایجاد شده است، گفت: خوشبختانه ارزش‌افزوده قابل توجهی در مسکن مهر برای متقاضیان ایجاد شده و به همین دلیل عده‌ای هم از مسکن مهر فاقد متقاضی استقبال کرده‌اند، اما مصطفی قلی‌خسروی نظری متفاوت در این زمینه دارد و بر این باور است افرادی که نمی‌توانند در مرکز شهر خانه یا ملکی خریداری کنند، به اطراف شهر روی می‌آورند. همین موضوع باعث می‌شود عرضه و تقاضا تغییر کند و با بالارفتن تقاضا امکان دارد مسکن مهر هم با افزایش قیمت مواجه شود.» این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که پایه اولیه مسکن مهر براساس متری 600‌هزار تومان در نظر گرفته شده بود.


تعداد بازدید :  152