شماره ۱۴۴۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
کارابین طلایی در دست آقای مهندس

هم مهندس برق است و هم قهرمان صخره نوردی ایران. مدتی هم در مقام مربی تیم ملی عرض اندام کرده است. صحبت از آذران حمیدی است. عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان فارس که به صورت داوطلبانه در بسیاری از عملیات‌ امداد و نجات کوهستان هم حضور داشته است.
نجات صخره نورد معلق میان زمین و هوا
آذران حمیدی 33 ساله، از 15 سالگی  فعالیت‌های ورزشی را زیر نظر پدرش آغاز کرد. خودش در این‌باره می‌گوید: «فعالیت حرفه‌ای‌ام را از سال 1378 با عضویت در گروه کوهیاران پارس شروع کردم. وقتی فدراسیون شکل و شمایل رسمی به خود گرفت دوره‌های کارآموزی هم رسمی‌تر شد تا این که در جمعیت هلال‌احمر هم به تدریج تیم کوهستان تشکیل شد. آن هم با همکاری و همراهی مربیان و فعالان این رشته ورزشی. از همان زمان بود که عضو تیم امداد و نجات کوهستان شدم و همزمان در جمعیت هلال‌احمر تدریس هم می‌کردم.» حمیدی خاطرات بسیاری هم از حضور در فعالیت‌های امداد و نجات کوهستان به عنوان امدادگر داوطلب دارد. او یکی از خاطره‌های شیرینش را اینطور تعریف می‌کند: «یکی از سخت‌ترین عملیات ها و در واقع شیرین ترین خاطره‌های من در عملیات های امدادی به نجات جان صخره نوردی برمی گردد که تنها بوسیله یک طناب به صورت معلق بین آسمان و زمین گرفتار شده بود. عملیات نجات  این صخره‌نورد، نزدیک به 6 ساعت طول کشید. اما نکته جالب توجه این بود که پس از نجات جان صخره‌نورد، متوجه شدم او یکی از نزدیک ترین و عزیزترین دوستان من است. شاید اگر قبل از عملیات می‌دانستم او کیست به خاطر اضطراب و نگرانی نمی‌توانستم کارم را درست انجام دهم.»
  بهترین صعود کشور
حمیدی در رشته ورزشی کوهنوردی افتخارات بسیاری هم کسب کرده است. او آخرین افتخارش که دریافت تندیس کارابین طلایی است، برایمان می‌گوید: «تیم کوهستان جمعیت هلال‌احمر از خبره‌ترین کوهنوردان و دیواره نوردان کشور تشکیل شده که می توانند در هنگام بروز حوادث حضور موثر و خوبی در بخش امدادرسانی داشته باشند.ما سال گذشته موفق به دریافت تندیس کارابین طلایی و بهترین صعود کشور در سال 95 شدیم. در واقع تیم
دیواره نوردی ما موفق شد با 5روز تلاش و 4 شب‌مانی در دیواره در منطقه دنا، مسیری 1700 متری را صعود کنیم. در گشایش این مسیر امیر حسین عادل، محمدجواد الله یارنژاد، هادی آقایی، ابراهیم ترابی، حسین حسینی، اصغر حقیقی نیک، سجاد کشاورز، مهدی پور ابراهیم هم من را همراهی می‌کردند.»
کارابین چیست؟

کارابین ابزاری است که در تمامی رشته‌های فنی کوهنوردی به طور وسیعی استفاده می‌شود. تقریبا تصور انجام کار فنی بدون آن غیر ممکن است. کارابین گیره‌های فلزی و سبکی است که صعودکنندگان برای گستره وسیعی از کارها از آن استفاده می‌کنند. کارابین در اشکال، سایزها و طرح‌های مختلف ارایه می‌شود. کارابین ساخته شده تا اجسام را به هم متصل کند، مثل اتصال شخص صعود کننده به طناب و یا وسایل حفاظتی. با توجه به نقش و اهمیت کارابین در رشته کوهنوردی مخصوصا صخره‌نوردی جایزه بزرگ این رشته ورزشی به شکل نماد کارابین طراحی شده است.

 


تعداد بازدید :  496