شماره ۱۴۴۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
افتخاری دیگر برای بیمار عاشق انگلیسی
انتخاب بهترین رمان نیم قرن اخیر

شهروند| بعضی‌ها عادت دارند فقط و فقط کتاب‌هایی را که در مراسمی، جایزه‌ای چیزی مورد توجه قرار گرفته است، مطالعه کنند. برای این قبیل افراد باید گفت بشتابند که کتاب جایزه گرفته دیگری به فهرست آثار محبوبشان اضافه شده است. این کتاب هم چیزی نیست مگر رمان عاشقانه بارها تحسین‌شده بیمار انگلیسی نوشته مایکل اونداتیه؛ که برنده جایزه من بوکر طلایی شده است. این همان کتابی است که حدود دو دهه پیش فیلمی نیز با بازی ژولیت بینوش و رالف فاینس از روی آن ساخته شد و هفت جایزه اسکار نیز به دست آورد.
نام این جایزه نخستین بار پنج ماه پیش مطرح شد. زمانی که بنیاد جایزه معتبر من بوکر تصمیم گرفت جایزه‌ای را تحت عنوان جایزه طلایی من‌ بوکر برای پنجاهمین ‌سال تولدش به بهترین داستان پنج دهه گذشته اهدا کند. حالا انگار بررسی‌های داوران این جایزه به بار نشسته و مایکل اونداتیه با کتاب بیمار انگلیسی که در ‌سال 1992 برنده جایزه ‌سال شده بود، به‌عنوان برگزیده این جایزه در پنج دهه گذشته معرفی شده است. هلنا کندی، رئیس بنیاد جایزه من بوکر گفت: بیمار انگلیسی داستانی بسیار جذاب، شاعرانه، و فلسفی دارد. با رسیدن جایزه من بوکر به پنجاه سالگی مشاهده می‌کنیم همه آثار برنده جایزه بوکر همچنان منتشر می‌شوند و این نشان از میراث غنی و تاثیر این جایزه در دنیای کتاب دارد.
نام‌های بزرگی چون آیریس مرداک، وی. اس. نایپول، ویلیام گولدینگ، کازوئو ایشی‌گورو، آرونداتی روی و مارگارت آتوود تاکنون برنده جایزه من بوکر شده‌اند...


تعداد بازدید :  254