شماره ۱۴۴۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
مدیرکل هواشناسی استان البرز در واکنش به اظهارات سپاه پاسداران:
بارندگی‌های بهاره به بارورسازی ربطی نداشت

وقتی باران‌های بهاری مردم شهرهای مختلف را غافلگیر می‌کرد، عده‌ای احتمال دستکاری‌شدن ابرها را مطرح می‌کردند. چند روز پیش هم خبر رسید که هواپیماهای سپاه اقدام به بارورسازی ابرها کرده بودند اما دیروز مدیرکل هواشناسی استان البرز کل ماجرا را زیرسوال برد و گفت: «ما این بارندگی‌ها را با صحت 98‌درصد پیش‌بینی کرده بودیم، بنابراین بشدت این را تکذیب می‌کنیم؛ ضمن این‌که بارورسازی ابرها استعماری است و جنبه علمی ندارد و مقرون به‌صرفه نیست.»
منصور رحمانیان بخشی از بارش‌های بهاری را ناشی از تغییر اقلیم در ایران دانست و گفت: «بر اثر همین تغییر اقلیم تغییرات آب و هوایی زمستان به سمت بهار رفته است، با این تفاوت که بارش‌های منجمد زمستان(برف) به بارش‌های مایع بهاری(باران) تبدیل شده و همین موضوع باعث فقدان ذخایر برفی شده است.»
رحمانیان درخصوص بارش‌های بهار در استان و نقش بارورسازی ابرها در این بارندگی‌ها گفت: بارش‌های بهار در استان البرز ناشی از بارورسازی ابرها نبود. بارورسازی ابرها زمانی معنا دارد که ابری وجود داشته باشد. با این کار فقط زمان ریزش باران کوتاه می‌شود.»
او با بیان این‌که ما به بارورسازی ابرها اعتقادی نداریم، گفت: «از نظر علمی ثابت می‌کنیم که این کار غلط است و فقط اذهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از نظر علمی، بارورسازی ابرها یک کار بسیار استعماری است. بارورسازی ابرها در هر پرواز به 800 تا 900کیلوگرم یدورنقره نیاز دارد که روی ابر پاشیده شود، آن‌هم در شرایطی که سیستم از اردبیل شروع و به سمت کویر ایران امتداد داشته باشد.»
او گفت: «بارش‌های بهاری امسال در شرایط بارندگی رخ داد که توسط هواشناسی هم پیش‌بینی شده بود و نمی‌شود گفت با وجود چنین پیش‌بینی‌های 72ساعته‌ای، بارندگی‌ها به خاطر بارورسازی ابرها بوده است. ما این بارندگی‌ها را با صحت 98‌درصد پیش‌بینی کرده بودیم، بنابراین بشدت این را تکذیب می‌کنیم؛ ضمن این‌که بارورسازی ابرها استعماری است و جنبه علمی ندارد و مقرون به‌صرفه نیست. اساسا واردکردن یدورنقره به طبیعت برای محیط‌زیست آسیب‌زاست و این به صورت علمی قابل اثبات است.»
رحمانیان حرف‌زدن درباره باروری ابرها را مشابه صحبت‌هایی که درخصوص ابردزدی مطرح‌شده دانست و گفت: «اگر هرکسی در حوزه خود کار می‌کرد، شاهد چنین مواضعی نبودیم؛ در دنیا یک مرجع علمی به نام سازمان هواشناسی جهانی وجود دارد، می‌شد این را از سازمان هواشناسی جهانی استعلام کرد.»
مدیرکل سازمان هواشناسی البرز درخصوص روند پیش‌بینی سیستم‌های بارشی که به کشور وارد می‌شود، گفت: «عمده سیستم‌های بارشی ما از سمت مدیترانه و سودان است؛ به‌عنوان نمونه سیستمی که از سودان به سمت ایران حرکت می‌کند، توسط سازمان هواشناسی رصد و براساس فرمول‌های فیزیک و ریاضی و همچنین درنظرگرفتن شرایط محلی (دما، پوشش گیاهی و...) و توپوگرافی پس از ورود به ایران، در یک مدل آنالیز و مشخص می‌شود که پیامدهای این توده هوا از قبیل میزان و نوع بارندگی، میزان روان‌آب و... چیست. همه این اقدامات برای بارش‌های بهار نیز صورت گرفته و این بارش‌ها از قبل پیش‌بینی شده بود پس نمی‌توان گفت بارورسازی ابرها علت این بارش‌ها بوده است.»

 


تعداد بازدید :  169