شماره ۱۴۴۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
توضیحات شهرداری ابهام‌ها را برطرف نکرد
یک‌ونیم میلیارد هزینه سرویس‌های بهداشتی زیاد نیست؟

یکی از اخبار روزهای گذشته قرارداد تعمیر و نگهداری سرویس‌های بهداشتی حرم مطهر امام(ره) بود. آن‌چه در این مورد جلب نظر می‌کرد رقم یک و نیم‌میلیاردی این قرارداد برای سال 97 بود که کمی نامتعارف به نظر می‌رسید و به همین دلیل با انتقاداتی
 مواجه شد.
روز گذشته روابط‌عمومی شهرداری حرم مطهر امام (ره) طی جوابیه‌ای تلاش کرد به انتقادات پاسخ دهد. این جوابیه با قانونی خواندن این قرارداد و تاکید بر این که در سال‌های گذشته هم مشابه این هزینه‌ها برای حرم صرف شده است، متذکر شد: «این قرارداد با توجه به وسعت۷۵۰ هکتاری محدوده شهری تحت پوشش شامل 10 سایت بزرگ با موضوع تعمیر، نگهداری و نگهبانی از 1700 چشمه سرویس بهداشتی منعقد شده است که در ایام 12ماهه سال و علی‌الخصوص مراسمات خاص در ایام ویژه سال مورد بهره‌برداری شهروندان عزیز قرار می‌گیرد. با انعقاد قرارداد مذکور تعداد 500 نفر نیروی انسانی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند.  با یک محاسبه بسیار ساده به‌صورت ماهانه61 هزار تومان برای هر چشمه سرویس بهداشتی که شامل هزینه‌های تأمین نیروی انسانی، تعمیر، بازسازی، نگهداری، نگهبانی و خریداری اقلام مصرفی هزینه می‌گردد که ...بسیار متعادل است.»
 البته به نظر می‌رسد روابط‌عمومی مربوطه در محاسبات اشتباه کرده باشد. مبلغ یک‌ونیم میلیارد تومان را اگر به 1700 چشمه سرویس بهداشتی برای 12 ماه سال اختصاص دهیم، عدد 73هزار تومان به دست می‌آید.
در عین حال اگر به رابطه 1700 چشمه سرویس بهداشتی با 500 نفر نیروی انسانی هم نگاه کنیم، این‌گونه به نظر می‌رسد که هر 3.4 چشمه سرویس بهداشتی یک نفر را مشغول به کار کرده که باز هم منطقی به نظر نمی‌رسد. طبق استانداردهای موجود، هر 50 نفر به یک سرویس بهداشتی نیاز دارند و 1700 سرویس به 85 هزار نفر خدمات خواهد داد. عددی که مطمئنا تنها در روزهای خاصی از سال زائر حرم مطهر خواهند بود و در بقیه ایام سال همان‌طور که دیده شده، تمام سرویس‌ها باز و در دسترس نیست.
هزینه‌های در نظر گرفته شده منطقی باشد یا نه، باید از مسئولان محترم مجموعه بابت پاسخگویی تشکر کرد. در عین حال  توقع می‌رود از این شفاف‌سازی و نظارت استقبال کنند.


تعداد بازدید :  123