شماره ۱۴۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
زنگ خطر حمل‌ونقل مواد خطرناک در سطح شهر

احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
 
حادثه دلخراش برخورد اتوبوس مسافربری در ترمینال سنندج با تانکر حامل مواد سوختی در نیمه‌شب گذشته و به دنبال آن کشته و مجروح‌شدن 20نفر از هموطنان عزیزمان رویدادی تلخ و تکان‌دهنده بود که باعث تأسف و تأثر شد. حادثه‌ای که بررسی دقیق جزییات وقوع آن، هم‌اکنون در دستور کار پلیس قرار گرفته و به گفته محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه و راهور ناجا، کمیته ویژه فنی در محل حادثه با حضور معاون هماهنگی و‌ مسئول بازرسی پلیس راه و معاون هماهنگی و‌ مسئول بازرسی پلیس راهور درحال بررسی علت آن هستند.
در بررسی دقیق علل وقوع این‌گونه حوادث و پیشگیری از خطرات احتمالی در آینده علاوه بر نگاه فنی، نیازمند توجه به موضوع مدیریت بحران هستیم. از این زاویه، درک خطرات احتمالی، حرکت تانکرهای حاوی مواد سوختی مورد توجه قرار گرفته و برای رفع این خطرات برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد. در این برنامه‌ریزی‌ها علاوه بر برگزاری مانورهای متعدد به منظور  افزایش آمادگی نیروهای امدادی، تصمیم‌گیری‌های خاص در زمینه نحوه تردد این کامیون‌ها و نیز تلاش برای جایگزینی روش‌های کم‌خطر پیشنهاد شده و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
حادثه دلخراش رخ‌داده در سنندج، زنگ خطر تردد ناایمن را یک‌بار دیگر به صدا درآورده است. این حادثه نشان می‌دهد که نه‌تنها تهران بلکه خیابان‌های هیچ‌کدام از شهرهای ایران از این نظر ایمن نیست. با توسعه فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی در شهرها، بهره‌گیری از مواد شیمیایی خطرناک نیز افزایش یافته است. تمرکز جمعیت در کلانشهرهای کشور به‌ویژه شهر تهران خطرپذیری این شهرها در برابر حوادث ناشی از مواد خطرناک را به‌طور فزاینده‌ای افزایش داده است. به‌عنوان مثال، انبارهای ذخیره سوخت در دو مجموعه غرب و شرق تهران (انبار نفت شهران و قوچک) که زمانی خارج از بافت شهری واقع شده بودند، با گسترش شهر در بافت شهری قرار گرفته و همواره به‌عنوان مخاطره‌ای بالقوه مطرح بوده‌اند. از همین‌رو موضوع انتقال و جابه‌جایی این دو مجموعه به محدوده‌های خارج از شهر و تأمین ایمنی بیشتر این مراکز یکی از موضوعاتی است که در كارگروه تخصصي تأمين سوخت و مواد نفتي شورای هماهنگی مدیریت بحران درحال بررسی است.
پیش از این نیز، آیین‌نامه «ایمنی و نگهداری مواد خطرناک در سطح شهر تهران» از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تهیه شد و پس از طی مراحل کارشناسی و رسیدگی در کمیسیون شهرسازی، فنی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، متن نهایی آن در یکصدونودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در مورخ یکم آذرماه 1384 به تصویب اعضا رسید. این آیین‌نامه که به منظور افزایش سطح حفاظت و پیشگیری کارکنان، شهروندان و نسل‌های آینده و افزایش ایمنی محیط‌زیست شهر تهران در برابر اثرات زیان‌آور  و حوادث و سوانح ناشی از مواد خطرناک تدوین شده، پس از گذشت نزدیک به 12‌سال اکنون نیازمند بازنگری دوباره و مشخص‌شدن وظایف سازمان‌های مختلف برای اجرای آن است. حادثه تلخ رخ‌داده در سنندج نشان داد که نمی‌توان و نباید در برابر حوادث دردناکی از این دست بی‌توجه بود و ایمنی شهر را به دست اما و اگر سپرد.


تعداد بازدید :  181