شماره ۱۴۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
فسادهای تازه در بازار ارز

میثم رادپور کارشناس بازار ارز
تصمیم‌گیری تازه برای بازار ارز می‌تواند تخلفات دیگری رقم بزند و بهتر است دولت بازار ارز را رها کند تا با مکانیسم قبلی به فعالیت خود ادامه دهد.
آنگونه که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است، صراف‌ها می‌توانند ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان گروه کالایی 3 را به نرخ توافقی عرضه کنند. البته پیشتر نیز، صرافی‌ها مجاز به ورود به خریدوفروش ارز در سامانه نیما شده بودند. به این ترتیب که بانک‌ها ارز حاصل از صادرات را برای فروش در اختیار صرافی‌ها قرار دهند تا آنها به واردکنندگانی که از دولت مجوز لازم برای دریافت ارز دولتی را گرفته بودند، تخصیص دهند؛ موضوعی که البته هیچگاه عملیاتی نشد، به جز این دولت اجازه داده بود صرافی‌ها دلارشان را با قیمت 4200 تومان بفروشند.
طبیعی است وقتی قیمت بازار نزدیک به 8‌هزار تومان است، کسی حاضر به فروش ارز خود به قیمت 4200 تومان نبود. حالا تصمیم‌گیری جدید هم می‌تواند باعث تخلفاتی شود که موجب شود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بازنگردد.
به‌عنوان مثال، برخی از صادرکنندگان برای این‌که از اجرای این قانون شانه خالی کنند، کم‌اظهاری می‌کردند یا ارز حاصل از صادراتشان را صرف واردات  می‌کردند و کالاهای وارداتی خود را با سودهای کلان در بازار داخل عرضه می‌کردند، حتی کسانی که حاضر می‌شدند ارز خود را  به قیمت 4200 تومان عرضه کنند، مابه‌التفاوت قیمت ارز بازار و ارز مبادلاتی را از خریدار دریافت می‌کردند. بنابراین من فکر می‌کنم برای این‌که جلوی این فسادها گرفته شود، بهتر است دولت این‌همه در بازار ارز دخالت نکند.


تعداد بازدید :  133