شماره ۱۴۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
یک نفتکش در برخورد با اتوبوس مسافربری در سنندج حادثه تلخی را رقم زد
11مسافر چون شمع در میان آتش

شهروند| نفتکش حامل 18‌هزار لیتر مواد سوختی جهنم 11 مسافر اتوبوس شد و مرگ وحشتناک آنها را در مهلکه دود و آتش رقم زد. این نفتکش که از مرز مریوان راهی کرمانشاه بود، درست هنگام ردشدن از ترمینال با یک اتوبوس تصادف کرد؛ صدای انفجار ترسناک و بعد از آن هم شعله‌های آتشی که حرارت آن تا شعاع 600 متری اطرافش را در برمی‌گرفت و حتی به نیروهای امدادی هم اجازه انجام عملیات را نمی‌داد. 18‌هزار لیتر مواد سوختی کوهی از آتش را ایجاد کرده بود و این مسافران اتوبوس بودند که سوختند؛ 11 زن و مرد و کودکی که همگی از سنندج راهی تهران بودند اما در آتشفشانی که آنها را غافلگیر کرده بود، خاکستر شدند، 7 نفر هم در این حادثه بشدت مجروح شدند و تحت درمان قرار گرفتند. این در حالی است که کارشناسان پلیس راهور نقص فنی در سیستم ترمز تانکر مواد سوختی و عمل‌نکردن آن را علت اصلی وقوع این حادثه اعلام کردند. با این حال گفته می‌شود که عبور و مرور تانکرهای سوخت در آن ساعت از شب اگر سامانه نظارتی آنلاین نداشته باشند، خطرناک و ممنوع است.

نیمه‌های شب سه‌شنبه بود که مسافران اتوبوسی در ترمینال سنندج راهی تهران شدند. درست هنگام خروج این اتوبوس از ترمینال و ورودش به بلوار دکتر حسینی، ناگهان حادثه‌ای وحشتناک تمام مردم آن حوالی را به وحشت انداخت؛ نفتکشی که پس از برخورد با این اتوبوس منفجر شد و مسافران را سوزاند و صدای این انفجار و شعله‌های آتش همه را شوکه کرد. همه چیز آن‌قدر سریع رخ داد که حتی مسافران داخل اتوبوس فرصت فرار و نجات از مهلکه آتش را نداشتند. نجاتگران و نیروهای امدادی بلافاصله راهی محل حادثه شدند اما شعله‌های زیاد آتش اجازه نزدیک‌شدن به محل حادثه را نمی‌داد؛ با این حال نیروهای عملیاتی ماموریت خود را آغاز کردند.
رحیم‌زاده، معاون عملیاتی هلال‌احمر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» جزییات ماموریت دردناکشان را در بلوار دکتر حسینی سنندج روایت کرد و گفت: «ساعت 12 شب بود که به ما خبر دادند و بلافاصله 4 اکیپ 5 نفره یعنی 20 امدادگر  هلال‌احمر راهی محل شدند. با حضور در محل نیروهای امدادی شعله‌های خیلی زیادی را پیش روی خود دیدند. در این حادثه نیروهای آتش‌نشانی، اورژانس و هلال‌احمر با تمام توان عملیات‌های خود را انجام دادند. با بررسی‌های بعدی مشخص شد که این اتوبوس پس از خروج از ترمینال برای سوارکردن مسافر پشت یک خودروی وانت و در سراشیبی توقف کرد اما ناگهان همزمان با برخورد تانکر با اتوبوس صدای انفجار بلند شد و تانکر و اتوبوس به صورت همزمان دچار حریق شدند. گویا ترمز نفتکش کار نکرده و به دلیل سراشیبی این خودرو با شدت زیادی با اتوبوس برخورد کرده بود. در این حادثه یک خودروی پژو نیز در آتش سوخت که نیروهای امدادی عملیات رهاسازی خودرو و اجساد را انجام دادند.»
ماموریت سخت 50 آتش‌نشان
این در حالی است که سهیل فضل وزیری، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج هم در این‌باره به «شهروند» گفت: «برای مهار آتش و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان 50 آتش‌نشان با 20 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین وارد عمل شدند. پس از اطلاع‌رسانی این حادثه، آتش‌نشانان ایستگاه ترمینال کمتر از 2 دقیقه بعد به محل حادثه رسیدند و پس از دقایقی ماموران سایر ایستگاه‌ها نیز در محل حضور یافتند. آتش‌نشانان با حضور در محل حادثه بلافاصله عملیات اطفای حریق را انجام داده و اجساد مسافران را از داخل اتوبوس بیرون کشیدند اما به دلیل شدت حادثه و جاری‌شدن مقدار زیادی نفت در مسیر امکان جمع‌کردن خودروها با جرثقیل وجود نداشت. با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد نفتی در مسیر جاری شده بود، بلافاصله با چند دستگاه کمپرسی نسبت به حمل خاک و خاکریزی مسیر کمربندی دکتر حسینی اقدام شد.»
شوک بزرگ اهالی محل
اما به گفته شاهدان عینی، این حادثه آن‌قدر ترسناک بود که تمام مردم را شوکه کرد. مرد مغازه‌داری که روبه‌روی ترمینال بود، در این‌باره گفت: «حوالی ساعت 12شب بود که مشغول تماشای فوتبال بودم. ناگهان صدای بزرگ انفجاری مرا شوکه کرد. بلافاصله از مغازه خارج شدم و دیدم که شعله‌های آتش تا انتهای دیوار تعویض پلاک رفته است و همه داد می‌زنند. مردم به سوی مغازه‌ام هجوم آوردند و آب می‌خواستند، تشنه بودند، گلوهایشان از اضطراب خشک شده بود و همه دست‌وپای خود را گم کرده بودند، نمی‌دانستند چه کار کنند، حتی مغازه خودم هم پر از دود شده بود. اتوبوس به همراه مسافرانشان درحال سوختن بود و هیچ‌کس نمی‌توانست کاری کند. آتش‌نشانان در مدت کوتاهی آمدند و مشغول فعالیت بودند ولی شعله‌های آتش آن‌قدر زیاد بود که مهار آن سخت شده بود.»
یکی دیگر از شاهدان نیز گفت: «من با موتورم در 50متری پشت‌سر این تانکر سوخت درحال حرکت بودم که این اتفاق افتاد. سریع ایستادم و خانواده‌ام را بغل کردم. همسر و فرزندم همراهم بودند. آنها به شدت وحشت کرده بودند. بعد از مدتی سر حادثه رفتم، صحنه وحشتناکی بود، دلم می‌خواست زار بزنم، زن و مرد و پیر و جوان همه سوخته بودند.»
ممنوعیت تردد شبانه
سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه و راهور ناجا هم درباره این حادثه گفت: «کمیته ویژه فنی پلیس راه و راهور درحال بررسی علت اصلی حادثه هستند و قطعا سهم همه مقصران مشخص و اعلام می‌شود. درحال حاضر کمیته ویژه فنی در محل حادثه با حضور معاون هماهنگی و‌ مسئول بازرسی پلیس راه و معاون هماهنگی و‌ مسئول بازرسی پلیس راهور درحال بررسی علت حادثه هستند. همچنین موضوع نقص فنی وسیله نقلیه و سهم همه شرکت‌های مرتبط در این خصوص‌در دست بررسی است و‌ نتایج آن متعاقبا اعلام می‌شود. این درحالی است که در مبادی مربوطه همانند کمیسیون ایمنی راه‌ها و‌ کمیسیون عمران مجلس جلسات ویژه برای این موضوع برگزار می‌شود. منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده، جزو مناطق حادثه‌خیز در شهر سنندج است که همکاران ما بارها به مسئولان منطقه تذکرات لازم را داده بودند. طبق قانون، رانندگی بیش از ۹ساعت توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی ممنوع است و تانکرهای حامل مواد خطرناک نیز اگر سامانه نظارتی آنلاین نداشته باشند، اجازه تردد شبانه ندارند.»
3روز عزای عمومی
علی‌اکبر گروسی رئیس ‌کل دادگستری کردستان با بیان این‌که هویت ۸نفر از جانباختگان سانحه اتوبوس مسافربری در سنندج شناسایی شد، گفت: با مقصر یا مقصران احتمالی حادثه برخورد قضائی قاطع صورت می‌گیرد. این تانکر حاوی مازوت بود. علاوه بر ۱۱نفر فوت‌شده، ۷نفر دچار جراحت شدند که ۵نفر به صورت سرپایی درمان شده و ۲نفر هم به مراکزدرمانی منتقل شدند که حال عمومی آنها مساعد گزارش شده است.»
گروسی با بیان این‌که آزمایش DNA از ۱۱ پیکر اخذ شده است، ادامه داد: از ۱۱نفر فوت‌شده، هویت 10نفر شناسایی شده و هویت یک‌نفر هنوز مشخص نشده است. از همان زمان وقوع حادثه مسئولان استان ازجمله اعضای شورای تأمین و شخص استاندار در محل حادثه حاضر شده و جلسه شورای تأمین را بلافاصله تشکیل دادند. در این جلسه، تصمیمات مقتضی درخصوص پیگیری علت موضوع و همدردی با خانواده‌های جانباختگان گرفته شد و استاندار سه‌روز عزای عمومی را در استان اعلام کرد. بلافاصله پس از این حادثه، پرونده‌ای در دادسرا تشکیل و موضوع تحت رسیدگی قرار گرفت و پرونده مذکور به شعبه ویژه بازپرسی ارجاع شد. در این راستا، یکی از معاونان دادسرای سنندج همراه با بازپرس و تیم جنایی آگاهی استان موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند تا نسبت به بررسی همه‌جانبه، یافتن علت یا علل وقوع حادثه و شناسایی مقصر یا مقصران حادثه اقدام کنند.»
وی در پایان در رابطه با حمله عده‌ای فرصت‌طلب به خودروی نیروی انتظامی نیز گفت: «نیرو‌های امنیتی و انتظامی در صدد شناسایی عده‌ای که قصد سوءاستفاده از شرایط را داشتند، هستند و دستورات لازم برای برخورد با خسارت واردکنندگان به اموال عمومی صادر شده است.»

صحنه‌های دلخراش
یکی از نیروهایی که در محل حادثه کار رهاسازی اجساد را انجام داده بود،  فرمانده عملیات میدانی حادثه است. «زندی»   در این‌باره به «شهروند» گفت: «وقتی خبر را شنیدم، خودم با خودروی شخصی‌ام به محل حادثه رفتم و وقتی به آن‌جا رسیدم، شوکه شدم. صحنه دردناکی بود. حرارت شعله‌های آتش تا شعاع 600 متری را هم در بر‌می‌گرفت. نیروهای آتش‌نشانی با تمام تلاششان درست یک ساعت بعد آتش را مهار کردند و بعد از آن ما وارد عملیات شدیم. وقتی داخل اتوبوس را دیدم، حالم دگرگون شد، اجساد کاملا سوخته بودند. در آن میان کودکی را دیدم که به مادرش چسبیده بود و انگار او را بغل کرده بود. هر چه تلاش کردیم، نتوانستیم آنها را از هم جدا کنیم. تا جایی که مجبور شدیم آنها را درون یک کیسه جای بدهیم و از اتوبوس خارج کنیم. خیلی وحشتناک بود. همه ما حال بدی داشتیم و حتی اشک می‌ریختیم. یکی از مسافران اتوبوس نیز گویا خودش را  از داخل ماشین نجات داده و به تپه‌های اطراف فرار کرده بود؛ اما شعله‌های آتش به او هم امان نداد و جسد سوخته‌اش را روی تپه‌ها پیدا کردیم.»

 


تعداد بازدید :  690