شماره ۱۴۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
آخرین خبرسازی تلویزیون؛ از موی «پویول» و «به وقت جام» تا اعترافات «مائده» و ...
سیاهه رفتار غیرمتعارف سیمای ملی

شهروند|  این روزها آن‌قدر بحث «مائده» داغ است که هرطرف سر بزنی، با اسم و تصویرش روبه‌رو می‌شوی. این دسته‌گلِ جدیدی که صداوسیما به آب داده، حالاحالاها قابلیت پرداختن دارد. آنها به زیباییِ هرچه‌ تمام‌تر توانستند دختری 17ساله را در بوق و کرنا کنند و سر زبان‌ها بیندازند. کار حالا به جایی رسیده که روز گذشته این مسأله در مجلس بازتاب داشت و حرفِ «شکایت از صداوسیما» به میان آمد.
انتقادِ رسانه‌ای‌ها از رسانه‌ ملی
پخش اعترافات تلویزیونیِ مائده هژبری آن‌قدر مورد انتقاد قرار گرفت که صدای مجریان صداوسیما و کارشناسان رسانه را هم درآورد. محمود شهریاری، مجری ممنوع‌التصویر تلویزیون با انتشار یک ویدیو به انتقاد از صداوسیما پرداخت و گفت: این رسانه هر روز بیشتر از قبل مخاطبانش را از دست می‌دهد. رضا رشیدپور هم پیش از این در برنامه «حالا خورشید» گفته بود: حواستون فقط به شاخ‌های مجازی نباشه، به سرشاخه‌های واقعی هم باشه! محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات علامه هم مثل رئیس دانشکده صداوسیما به رفتار تلویزیون انتقاد کرد. او در این مورد گفت: «به‌طورکلی می‌توان گفت عملکرد صداوسیما در این خصوص بیش از آن‌که منافعی نصیب کشور کند، باعث شد نزد افکار عمومی نتیجه معکوسی داشته باشد؛ چراکه اساسا چنین اقداماتی آن‌هم بدون توجه به تبعاتش در‌ شأن و تراز رسانه ملی نیست و این‌گونه برخوردها و رفتارهای رسانه‌ای علاوه بر هزینه‌سازی برای کشور موجب بی‌اعتمادی و کاهش مخاطبان رسانه ملی خواهد شد که این رویکرد برخلاف سیاست‌های تبیین‌شده برای صداوسیماست.» این البته اولین و آخرین رومخیِ تلویزیون نیست. صداوسیمایی‌ها در این زمینه ید طولایی دارند.
«پویول» و موهای غم‌انگیزش!
هنوز هم قصه پویول برای خیلی‌ها ناتمام مانده. بعضی‌ها می‌گویند کاش فردوسی‌پور هیچ‌وقت برنمی‌گشت و سر تصمیم خود می‌ماند. برخی هم در مقابل، طرفِ تلویزیون را می‌گیرند و با تکیه بر صحبت‌های میرباقری، معاون سیما به ابلاغیه ممنوعیت حضور چهره‌های پرخرج خارجی در صداوسیما اشاره می‌کنند، اما واقعا ماجرای پویول چه بود و چرا صداوسیما روی اعصاب همه ما راه رفت؟ روز بازی با اسپانیا در ابتدا گفته شد؛ چون پویول از اسپانسر برنامه «بیست‌هجده» پولی نگرفته، نمی‌خواهد در برنامه شرکت کند. کمی بعدتر گفتند شرایط اقتصادی کشور خراب است و پویول پول بسیار زیادی طلب کرده و مدیران صداوسیما هم جلوی این مسأله را گرفته‌اند. در آخر البته بحث مو‌های بلند و پیراهن آستین‌کوتاه پویول به میان آمد و گفته شد که دلیل عدم حضور این بازیکن اسپانیایی در برنامه زنده تلویزیون همین موارد است.
تماشای فوتبال، کنار ستاره
  مربع مثلث،  ذوزنقه و...
رومخی‌های صداوسیما تمامی ندارد. آنها در این مسأله خبره‌اند؛ چطور؟ صداوسیما لطف کرده و بازی‌های جام‌جهانی را با اعمال شاقه برایمان پخش می‌کند؛ آن‌قدر که به سختی می‌توان میان انبوه زیرنویس‌ها و لوگوها و میان برنامه‌ها و تبلیغات ستاره و مربعی، توپ و بازیکنان فوتبال را تشخیص داد. کمتر کسی از این قابلیت برخوردار است. اگر شما جزو آن‌دسته از افرادی بودید که می‌توانید مسیر حرکت بازیکنان را تشخیص بدهید و روح و روان‌تان درمواجهه با انبوه پیام‌های تبلیغاتی له نشده، به ما اس‌ام‌اس بزنید، تا در قرعه‌کشی «ستاره مربع، مربع ستاره» شرکت کنید.
برنامه‌هایی به‌نام «به‌وقت جام»
 و «روایت مردم»
تلویزیون پیش از پخش بازی‌های جام‌جهانی برای ما ویژه برنامه‌های خاصی تدارک دیده. مستندهایی مثل «به وقت جام» و «روایت مردم» که با انتقادات بسیاری مواجه شد. هردوی این مستندها کارکردی سیاسی دارند و به تمام وقایع با ایدئولوژی ویژه خود نگاه می‌کنند. این مستندها درحالی پیش از بازی‌ها یا بعضا بین بازی‌ها پخش می‌شود که ویژه برنامه اصلی تلویزیون (بیست هجده) معمولا از کمبود وقت رنج می‌برد! در مستند «روایت مردم» حسین یکتا و همکارانش دوربینی در دست می‌گیرند و به کارگاه‌ها، تولیدی‌ها و بازار سر می‌زنند و با مردم هم صحبت می‌شوند  و از مشکلات می‌گویند. پخش این برنامه در شرایط حاضر، انتقاد بسیاری همراه داشته. غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت ضمن انتقاد از ساخت «روایت مردم» در شرایط فعلی گفته: صداوسیما به مثابه یک حزب سیاسی درحال بهره‌برداری از شرایط فعلی کشور به نفع یک جریان است. این مجموعه اوج بی‌تدبیری صداوسیما در شرایط فعلی را نشان می‌دهد که آنتن خود را در اختیار عده‌ای گذاشته‌ که به شکل کاملاً واضحی دنبال چیزی جز ماهی گرفتن از آب گل‌آلود در شرایط فعلی نیستند. «به وقت جام» هم نام دیگرمستندی است که توسط تیم برنامه «ثریا» ساخته شده. این برنامه برعکس اسم و زمان پخشش ربطی به فوتبال ندارد. فوتبال برایش ابزاری است که به مدد آن رویکرد خود را تبلیغ کند. در واقع این مستند به بهانه بازی‌های جام‌جهانی، سیاست‌گذاری‌های کشورهای مختلف حاضر در جام‌جهانی  را انتخاب و متناسب با رویکرد خود نقد می‌کند.
جناب صداوسیما!
دَم از کدام حق قانونی  می‌زنید؟
محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در واکنش به حواشی مستند «بیراهه» گفته: «این وظیفه ذاتی رسانه ملی و خواست مردم به‌ویژه خانواده‌هاست که اطلاعات بیشتری درخصوص آسیب‌های فضای مجازی داشته باشند و نمی‌توانیم وقتی مسئولان مربوط در حوزه فضای مجازی به وظایف خود در ساماندهی فضای مجازی عمل نمی‌کنند ما هم بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و برنامه‌های آگاهی بخش به خانواده‌ها ارایه نکنیم.» با توجه به واکنش رنجبران و به کار بردن واژه «مردم» می‌توان گفت اهالی صداوسیما شناختی از افکار عمومی ندارند. چراکه با پخش بیراهه و اعترافات تلویزیونی یک دختر 17ساله  تصویر غیرموجهی از خود بین مخاطبان و افکار عمومی به‌جا گذاشته‌اند. آنها متخصص راه رفتن روی اعصاب مردم‌اند.


تعداد بازدید :  768