شماره ۱۴۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
واکنش‌ها به ماجرای مائده هژبری همچنان ادامه دارد
پس‌لرزه‌های یک اعتراف تلویزیونی

شهروند| ماجرای مائده هژبری، دختری که در اینستاگرام در زمینه رقص فعال بوده، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور داشته است. در خارج رسانه‌های مهم به این موضوع پرداختند و در داخل نیز واکنش‌ها به این موضوع همچنان ادامه دارد؛ برخی از آن دفاع کرده و برخی دیگر انتشار اعترافات از سوی صداوسیما را نقد کردند. در میان واکنش‌های صورت‌‌گرفته، واکنش وزیر ارتباطات و یک عضو ناظر مجلس بر صداوسیما جالب توجه به نظر می‌رسید. در پایین به این واکنش‌ها پرداخته‌ایم.  
خوراک  سیاسی  برای «کفتار‌های سیاسی»  
روزنامه کیهان درباره ماجرای مستندی با عنوان «بیراهه» به قلم جعفر بلوری نوشت: انتخاب آن قسمت از صحبت‌های دختر نوجوان که‌ گریه‌کنان ابراز پشیمانی می‌کند، برای مستند، دل هر انسانی را می‌رنجاند و همین حس گاهی، برای پیداشدن سروکله «کفتارهای سیاسی» که نه انسانیت سرشان می‌شود، نه حقوق زن و دختر می‌فهمند، کافی است. آنها مترصد فرصتند تا در جامعه «بحران‌آفرینی» کنند. در ادامه یادداشت نوشته شده که «نه قتلی صورت گرفته، نه تجاوزی رخ داده، نه کسی را به ‌دار آویخته‌اند و نه به کسی سیلی زده و شکنجه‌اش کرده‌اند.»
شکایت از صداوسیما
یک عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما از بررسی اقدام صداوسیما در پخش مستند بیراهه و نشان‌دادن اعترافات، در جلسه دوشنبه هفته آینده این شورا خبر داد. غلامرضا کاتب در این مورد گفت: حتما به قصور نیروی انتظامی به دلیل دراختیارگذاشتن جزییات اعترافات (م. ه) رسیدگی خواهد شد. علاوه بر آن، به اشتباه پلیس فتا نیز رسیدگی خواهد شد. کاتب که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، از برخورد با مسببان و مقصران برنامه‌ساز در صداوسیما خبر داد و افزود: در نشست هفته آینده با دعوت از مدیران صداوسیما به‌ویژه مدیر شبکه یک و سایر شبکه‌هایی که احتمالا این مستند توسط آنها پخش شده است، از آنان درباره این اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای توضیح خواهیم خواست و به نسبت قصور انجام‌شده با متخلفان برخورد می‌کنیم.
منافعشان به خطر افتاده
محمدجواد آذری‌جهرمی نیز در گفت‌وگویی رادیویی و با اشاره به پشت پرده ماجرای هژبری گفت: پیش‌کشیدن موضوع دخترخانمی که در اینستاگرام فعال بود و فیلتر این شبکه اجتماعی، حاصل تصمیم اتاق فکرهایی بود که منافعشان از موضوع شفاف‌سازی ارزی به خطر افتاده است، البته نه این‌که بگویم صداوسیما و مسئول محترمی که در این موارد مصاحبه کرده است، اتاق فکر هستند. وقتی فضای کشور روی مطالبه شفاف‌گرایی قرار گرفته تا تکلیف ارزهایی که گرفته شده، مشخص شود، یک‌باره خانمی تبدیل به سوژه خبری بزرگی می‌شود که کل دنیا شروع به صحبت‌کردن درباره او می‌کنند که به نظر من طبیعی نیست.
پخش بازجویی چه فایده ای دارد؟
همزمان محمدرضا عارف عضو اصلاح‌طلب مجلس نیز، در نشست خبری دیروز خود با اشاره به پخش اعترافات در رسانه ملی گفت:   چیزی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این است که آیا اعلام یک خبر و یک بازجویی و محاکمه در رسانه ملی کمکی به حل مسائل فرهنگی و ارتقای آن می‌کند یا تنها باعث ایجاد مسأله می‌شود؟ عارف ادامه داد: گاهی دولت مواردی را مطرح می‌کند که انعکاس آن در جامعه به کمک رسانه نیاز دارد اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

 


تعداد بازدید :  468