شماره ۱۴۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
خلبانانی که هواپیماهای در حال سقوط را نجات دادند
قهرمان بازی در ارتفاع 35 هزار پایی

مسافرت‌های هوایی همچنان ایمن‌ترین نوع سفر به شمار می‌روند اما شل شدن یک پیچ یا سوراخ شدن یک شیلنگ در ارتفاع 35 هزار پایی (10 کیلومتری) از زمین می‌تواند فاجعه‌ای غیرقابل جبران را برای یک هواپیما و مسافرانش رقم بزند. به عنوان کشوری که ضربه فراوانی از سقوط هواپیماهای مسافربری‌ خورده شاید مرور تاریخچه برخی سوانح هوایی که بخیر و خوشی به پایان رسیده‌اند خالی از لطف نباشد.
بدون موتور، بال و مخزن سوخت
چهارم نوامبر سال ۲۰۱۰، ریچارد چمپیون خلبان ایرباس غول‌پیکر A۳۸۰ هواپیمایی «کانتاس» پس از انفجار موتور دوم هواپیما، صدمه دیدن بال چپ و آتش در منبع سوخت، توانست با موفقیت هواپیما را در فرودگاه سنگاپور روی زمین بنشاند. این فرود موفق که با ترکیدن چهار چرخ هواپیما همراه بود، باعث نجات جان ۴۶۹ مسافر شد.
کنده شدن سقف و مهماندار بدشانس
بیست و هشتم آوریل سال ۱۹۸۸، یک هواپیمای خطوط هوایی «آلوها» با ۹۰ سرنشین راهی هونولولو بود که در ارتفاع 1۰ هزار متری قسمتی از سقف هواپیما سوراخ شد و فشار هوا یکی از مهماندارها را به بیرون کشید. ۱۳ دقیقه بعد خلبان رابرت اشورنتیمر موفق شد هواپیما را با موفقیت روی زمین بنشاند.
باک خالی از بنزین بر فراز ابرها
بیست و سوم جولای سال ۱۹۸۳، پرواز شماره ۱۴۳ که از مونترال به ادمونتن در حال حرکت بود در ارتفاع ۱۲ هزار متری بنزین تمام کرد. دلیل این اتفاق نقص فنی سیستم سوخت‌گیری فرودگاه بود. خلبان باب پیرسون هواپیما را بدون سوخت روی باند فرود آورد و هر ۶۱ سرنشین هواپیما بدون جراحت پیاده شدند.
معجزه خلبان سالی در رودخانه
پانزدهم ژانویه سال ۲۰۰۹، هواپیمای خلبان سالی سولنبرگر با دسته‌ای از پرندگان برخورد کرد و موتورهای خود را از دست داد. اما سولنبرگر توانست هواپیما را با 155 مسافر روی رودخانه هادسون (نیویورک) فرود آورد. ماجرای این پرواز دستمایه فیلم «سالی» به کارگردانی کلینت ایستوود شد. تام هنکس نقش خلبان سولنبرگر را در این فیلم بازی کرد.
شیشه شکسته و خلبان یخ زده
دهم ژوئن سال ۱۹۹۰، شیشه جلوی یک هواپیمای مسافربری که با ۸۱ سرنشین از لندن به سوی مالاگا در حال حرکت بود شکست. فشار هوا نیم تنه بالایی خلبان تیم لنکستر را از سوراخ ایجاد شده در شیشه بیرون کشید به نحوی که او نمی‌توانست به داخل کابین برگردد. در نهایت کمک خلبان آلستار آتچینسون هواپیما را در ساوتهمپتون بر زمین نشاند. کاپیتان لنکستر به دلیل یخ‌زدگی و بازوی شکسته در بیمارستان بستری شد.
با موتور خاموش در آسمان جاکارتا
بیست و یکم ژوئن سال 1982، یک هواپیمای انگلیسی در حین عبور از جاکارتا پایتخت اندونزی وارد خاکستر و دود آتشفشان گالنگانگ شد. در پی این اتفاق هر چهار موتور هواپیما از کار افتاد. وقتی مسافرین در حال نوشتن نامه خداحافظ برای عزیزان خود بودند، کاپیتان گرت موودی توانست موتورهای هواپیما را در ارتفاع ۴ هزار متری دوباره روشن کند.


تعداد بازدید :  813